Práce na dálnici D4 finišují, některé úseky se částečně otevírají
V plném profilu je od 16. září řidičům opět k dispozici téměř pětikilometrová trasa Skalka – Háje.
Do otevření nové dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, kterou v rámci projektu PPP financuje a staví jako koncesionář sdružení Via Salis, zbývají tři měsíce. V souvislosti s dokončovacími pracemi oznámil koncesionář několik změn v provozu.
Dva úseky dálnice a část třetího budou po položení nového asfaltového povrchu ve druhé polovině září zprovozněny. V některých zbývajících částech D4 jsou plánovány změny v podobě krátkodobých uzavírek nájezdů, sjezdů nebo jízdních pruhů.
Stavba D4 je prvním dálničním projektem, který probíhá v režimu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP). Stavební práce byly zahájeny v roce 2021 a v současné době je na D4 hotovo (podle Via Salis) zhruba 97,5 % projektu.
„Stavba dálnice D4 Via Salis finišuje a současná dopravní omezení na trase už patří k těm skutečně posledním. V prosinci bude D4 zprovozněna v plném rozsahu. Děkujeme všem řidičům za opatrnost a ohleduplnost. Prosíme, aby pozorně sledovali dočasná dopravní značení,“ uvedla mluvčí Via Salis Daniela Pedret.
V plném profilu, tedy v obou jízdních pásech a všech pruzích, je od 16. září řidičům opět k dispozici téměř pětikilometrová trasa Skalka – Háje. Na tomto úseku (původně zprovozněném v roce 2017) byla v rámci modernizace položena nová svrchní asfaltová vrstva, dobudovány bezpečnostní zálivy i instalována technologie Dálničního informačního systému. Podobně v plném profilu pojede doprava v 3,5 kilometru dlouhém úseku Nová Hospoda – Krašovice, který byl modernizován stejným způsobem a byl původně zprovozněn v roce 2004.
V obou jízdních směrech bude od poloviny září otevřen také úsek číslo 2 Háje – Milín v délce 5,5 kilometru a část úseku v délce 2,5 km od Milína po těchařovickou křižovatku. Doprava bud vedena v jednom jízdním pruhu v každém směru. Stavebníci provádějí dokončovací práce po stranách dálnice či ve středovém dělícím pásu. Proto se bude střídavě jezdit ve vnějších (pomalých) pruzích nebo ve vnitřních (rychlých) pruzích tohoto úseku.
V části úseku Lety – Čimelice od obce Nerestce po křižovatku v Letech bude doprava koncem září vedena v levém jízdním pásu v režimu 1+1. Významné změny v dopravním režimu čekají také úsek v lokalitě mimoúrovňové křižovatky Mirotice, která se zde kříží se silnicí II/121. Zde se dopravní opatření budou upravovat několikrát a bude se měnit najíždění na dálnici.
„Na stavbě se v celé její délce pracuje denně včetně víkendů a za jakéhokoliv počasí. V době nejvyššího nasazení letos na dálnici pracovalo najednou více než 1 000 lidí a stovky strojů,“ dodala Iveta Štočková, mluvčí Skupiny Vinci Construction CS.
Sdružení Via Salis je složené z francouzských firem Vinci Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 od Příbrami k Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024, dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.
Stavební práce provádí DIVia stavební, která patří do skupiny Vinci Construction CS, provoz a údržba na existujících více než 16 kilometrech je od 1. července 2021 v rukou společnosti Via Salis Operations, vlastněné ze 100 % Vinci Highways.