Za dvě minuty se emise změřit nedají. Expert rozebírá nová kritéria na odhalení podvodů
Za půl roku došlo k více než 400 případům, kdy technik údajně změřil přes 40 aut denně.
Ministr dopravy Martin Kupka v rámci opatření, která mají zamezit podvodům v měření emisí, zveřejnil seznam kritérií poukazujících na podezřelá měření. Mají být vodítkem pro automatickou kontrolu naměřených dat odesílaných do Informačního systému technických prohlídek.
Experti z asociace techniků ASEM ministra za jeho současné razantní kroky chválí. Některá představená kritéria však kritizují jako nedostatečná.
Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií
Podle datového analytika ASEM Petra Nováka je nejvíce do očí bijící kritérium číslo šest. To by mělo upozornit na měření kratší než dvě minuty. „Poctivou emisní kontrolu neuděláte ani za 3, za 4 nebo 5 minut. Dokonce ani za těch 10. Podívejte se do metodiky, kolik má kroků,“ říká Novák.
Dodává, že za první letošní půlrok eviduje systém 58 kontrol za 3 minuty, 215 kontrol za 4 minuty, 925 kontrol za 5 minut, 2652 kontrol za 6 minut, 5925 kontrol za 7 minut.
Novák vedle toho upozorňuje na více než 400 letošních případů, kdy technik údajně změřil více než 40 aut denně. „To je přitom nemožné. Je jasné, že tam ta auta fyzicky nebyla a všechna ta data jsou vymyšlená – na to pak žádné z těch pravidel nepomůže,“ říká analytik.
Emisní supermani: Data ukázala, kde bleskově zkontrolují až 60 aut denně a všechna projdou
Podle něj je problematické i kritérium kouřivosti. V systému může být totiž uvedeno nepravdivě, jelikož mezi časté podvody patří pomalé sešlápnutí plynového pedálu, díky kterému auto nezakouří.
„Pokud se data z ISTP nebudou analyzovat komplexně, to pravidlo bude k ničemu,“ říká Novák s tím, že podobně může napadnout i další ze šesti kritérií.
Ministr Kupka však oponuje tím, že analýze dat jeho úřad pozornost věnuje. „Vybrali jsme kritéria a jejich hodnoty, která zcela bezpečně dokumentují pochybení a můžeme postupovat vůči příslušným stanicím rovnou cestou příkazního řízení,“ uvádí ministr.
Dále podle něj ministerstvo vyhodnocuje parametry, které ukazují na chybnou nebo nekalou praxi. Do podezřelých stanic pak míří fyzické kontroly a první stanice už byly uzavřeny.
„Abychom se posunuli, musí jít opravdu o soubor kroků a jejich nedílnou součástí bude i užší spolupráce s krajskými a obecními úřady,“ říká Kupka.
Zmíněných šest kritérií je tak podle něj pouze minimum pro příkazní řízení vůči špatně měřícím technikům.
Podle Nováka z ASEM bude důležitá implementace zveřejněných kroků. „Pokud se to všechno podaří uskutečnit, tak by to mohlo s něčím pohnout,“ věří technik.