Podcast: U stavařiny jste třikrát denně v depresi a třikrát denně v laufu, říká šéf Vinci Construction Martin Borovka

Druhá etapa obchvatu Jesenice u Prahy. Foto: Eurovia CSDruhá etapa obchvatu Jesenice u Prahy. Foto: Eurovia CS

Studénka je neomluvitelná. Pořád je to pro mě noční můra a věc, kterou bych už nikdy v životě nechtěl zažít.

Máme pro vás nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, který má pořadové číslo 100. Pozvání k mikrofonu přijal Martin Borovka, generální ředitel Vinci Construction CS, jedné z největších stavebních skupin na česko-slovenském trhu. Její obrat loni činil téměř 30 miliard korun. Skupina buduje silnice, dálnice, železnice i vodní cesty.

Nejznámější z portfolia firem Vinci je Eurovia, která je také z celé skupiny největší. V jejím čele stál Martin Borovka od roku 2007, je tak nejdéle sloužící šéf velké stavební firmy u nás. Před nástupem do vyšších manažerských pozic vystřídal Borovka řadu profesí přímo na stavbách. Pracoval mimo jiné jako hlavní stavbyvedoucí na dálničním obchvatu Prahy mezi Zličínem a letištěm.

„Když se dnes podíváme na všech 22 značek z naší skupiny a na čtyři tisíce kolegů, kteří na našich stavbách pracují, tak silnice dělají zhruba 50 %, železnice 25 % a vodohospodářská díla, pozemní stavby a ostatní aktivity dalších 25 %, když ta čísla zjednoduším. Co se málo ví, jsme největším výrobcem drceného kameniva. Vyrobíme ho u nás zhruba deset milionů tun ročně,“ říká v podcastu Martin Borovka s tím, že skupina má 36 aktivních kamenolomů a pískoven v Česku a na Slovensku.

V rozhovoru rozebíráme, kolik skupina investovala do kamenolomů a jaké je řešení má současná situace, kdy v otevřených lomech kamenivo začíná docházet. „Když vidím výkřiky do médií, tak brečí naši konkurenti, kteří neudělali ten krok. Investovat do kamenolomů je otázka miliard a my jsme se před patnácti lety rozhodli, že neodvedeme akcionářům dividendu a investovali jsme do těchto zdrojů a technologií. To je o strategii firmy,“ dodal Martin Borovka. Vlastnictví kamenolomů považuje za velkou konkurenční výhodu.

V rozhovoru se také snažíme nalézt příčinu, proč se silniční stavby v současnosti ve většině případů daří vysoutěžit za ceny nižší než odhadované, zatímco na železnici je to přesně naopak. Zabýváme se i tím, jak firmy počítají nabídky, s nimiž se hlásí do veřejných soutěží a kde mohou být jedni efektivnější než druzí.

Rozebíráme také spory kolem tendru na stavbu metra D. Třicetimiliardovou zakázku na úsek Olbrachtova – Nové Dvory loni v září vyhrálo sdružení firem vedené společností Subterra z koncernu Metrostav. Jeho nabídka byla o dvě miliardy vyšší než ta od sdružení Porr, Vinci a Marti. Levnější sdružení bylo ale vyloučeno a následně se rozběhl koloběh sporů, který vyústil v to, že pražský dopravní podnik musel posoudit předložené nabídky znovu.

„Výběr Subterry znovu mě velmi překvapil, víc to ale nemůžu komentovat, čekáme, jak se na naše odvolání rozhodne dopravní podnik. Je to ale nejpodivnější jednání zadavatele, které jsem kdy zažil. A to jsem toho zažil hodně,“ řekl Martin Borovka.

Mluvíme i o nových technologiích na dopravních stavbách, o tom proč některé nové silnice vydrží desetiletí a některé se rozpadnou po pár letech, nebo proč Němci na rozdíl od Čechů nedokážou ve stavebnictví vůbec improvizovat.

Věnujeme se také zvlněné dálnici D47 (dnes D1) a diskutujeme, jak se do ní dostal materiál z ostravských hald, jehož využití nařídil podle Borovky stát.

Probíráme také pád mostu ve Studénce před vlak EuroCity v roce 2008. „Pokud bych se vrátil ke kauze Ostravských dopravních staveb, tak je to asi největší bolístka našeho života. Ale vstoupili jsme do toho během dálnice D47 a mostu ve Studénce. Studénka je neomluvitelná a pořád je to pro mě noční můra a věc, kterou bych už nikdy v životě nechtěl zažít. Všechny procesy ve firmě dnes posuzujeme i touto životní zkušeností. I když tím viníkem byl tehdy náš subdodavatel firma Bögl a Krýsl, která ten most vysouvala. I soud k tomu tak dospěl,“ říká v podcastu Martin Borovka.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času:
10. minuta: Jaké je řešení snižujících se zásob kameniva v lomech a kolik skupina Vinci Construciton CS investovala do nákupu kamenolomů
13. minuta: Jak běží stavba na dokončované dálnici D4, která je prvním českým dálničním PPP projektem
20. minuta: Jak běžné jsou veřejné soutěže, kde má určitou váhu i čas, za kterou zhotovitel stavbu postaví. Čím to, že jsou železniční stavby o tolik dražší než silniční
28. minuta: Jak vnímá Martin Borovka chuť polských firem získávat české stavební zakázky
32. minuta: Spory kolem tendru na stavbu pražského metra D
39. minuta: Spory o zvlněnou dálnici D47 (dnes D1)
51. minuta: Jak dnes nabírá skupina Vinci Construction lidi
53. minuta: Martin Borovka odpovídá na dotazy čtenářů

Tagy Martin Borovka podcast Cesty Zdopravy.cz Vinci Construction
Žádné komentáře