Švýcarské dráhy si stěžují na Bombardier, nové jednotky jsou poruchové
První měsíc pravidelného provozu nových jednotek FV – Dosto od Bombardieru na linkách z Basileje do Curychu a z Curychu
První měsíc pravidelného provozu nových jednotek FV – Dosto od Bombardieru na linkách z Basileje do Curychu a z Curychu do Chur přináší zatím cestujícím i dopravci zklamání. Švýcarské spolkové dráhy (SBB) jsou nespokojené s kvalitou vozidel a žádají dodavatele o zlepšení.
SBB o problémech informovaly v tiskové zprávě, kde se současně omluvily zákazníkům za potíže a výpadky.
„Spolehlivost vozidel v prvním měsíce provozu není akceptovatelná. Nejen pro naše zákazníky, ale i naše zaměstnance,“ uvedly SBB v prohlášení. Vlaky jezdí od změny jízdního řádu jako vlaky kategorie Interregio z Basileje do Churu.
SBB vyzvalo Bombardier, aby závady co nejrychleji odstranil. Jde především o potíže s dveřmi a jejich zavíráním, poruchy řídícího systému i pohonu. „Bombardier musí přijmout další opatření ke zvýšení spolehlivosti,“ uvedla firma. Vlaky už doprovázejí technici výrobce, což připomíná situaci s modernizovanými vozy pro České dráhy z produkce Pars nova. I ty musely doprovázet na trati do Berlína a Hamburku kvůli častým závadám technici. ČD ale nikdy aktivně nekomunikovaly potíže s kvalitou dodaných vlaků.
Nové vlaky mají jezdit také na lince IC1 z St. Gallen do Ženevy. SBB je nasadí, až budou mít jistotu, že na lince z Basileje do Churu jezdí už stejné soupravy bez problémů. Do té doby budou jezdit původní vozidla na této trase.
Nejde o jediné problémy s těmito jednotkami, které mají jezdit až 200 kilometrů v hodině. Dvoupodlažní soupravy dodal Bombardier pozdě, SBB mají tři jako kompenzaci zadarmo.
Zakázka podepsaná v květnu 2010 se stala postupně noční můrou jak pro výrobce, tak pro dopravce. První jednotky totiž měly SBB převzít už v roce 2013. V roce 2012 ale Bombardier oznámil dvouleté zpoždění ve vývoji. Nakonec se s SBB dohodl na novém plánu dodávek v roce 2014, součástí dohody je i dodání dalších tří souprav zdarma a dalších náhradních dílů. První vlaky převzaly SBB v roce 2017, ale teprve loni získaly povolení k provozu. Vozidla se podívala i do Česka, testovala se na okruhu u Velimi.
SBB za nové vlaky zaplatí 1,9 miliardy franků, za které dostane tři různé verze: 9 čtyřvozových se 340 místy, 30 osmivozových pro 682 cestujících a 23 osmivovozových s bistro oddílem pro 606 cestujících. Osmivozové soupravy půjde spojit, v době přepravní špičky tak může jezdit 400 metrů dlouhý vlak, do kterého se vejde téměř 1300 sedících cestujících. Zajímavé je i rozdělení počtu sedaček v první třídě. Ve vlaku pro nejvíce lidí je 181 míst v první třídě, 501 ve 2. třídě.
Start nových vlaků opozdila ještě žaloba organizace zdravotně postižený Inclusion Handicap. V patnácti bodech si stěžovala na to, že vlaky nejsou pro postižené vhodné. Jde například o příliš strmé plošiny nebo skutečnost, že cestující na vozíku nedosáhne na otvírání dveří. Soud nakonec žalobu odmítl.