Obrazem: Stavba plavební komory Rohatec a splavnění Radějovky je v polovině
Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby Baťova kanálu ve druhé polovině 30. let.
Stavba nové plavební komory Rohatec a přilehlého jezu na Baťově kanálu se blíží do své poloviny. Dozvěděli se to lidé, kteří se na stavbu v sobotu přišli podívat v rámci dne otevřené stavby. Viděli mimo jiné téměř hotovou železobetonovou konstrukci komory i jezu, dokončený první hospodářský most i znatelně upravené koryto říčky Radějovky, které tvoří spojnici s řekou Moravou. Díky komoře a splavnění Radějovky se vodní cesta prodlouží o sedm kilometrů až do Hodonína.
„Jak se mohli návštěvníci dne otevřené stavby přesvědčit, betonáže plavební komory a jezu jsou v závěrečné fázi a celý horní most je již hotov,“ uvedl Tomáš Hrabina, zástupce zhotovitele, kterým je sdružení firem Swietelsky stavební a Metrostav DIZ. „Nyní nás čeká betonáž mostovky spodního hospodářského mostu, osazování dalších technologií jezu a plavební komory a pokračujeme s úpravami koryta Radějovky tak, aby po něm mohli v budoucnu plout lodě stejně jako po jiných částech Baťova kanálu,“ doplnil Hrabina.
Železobetonová konstrukce jezu a plavební komory je vybudována z 2 650 m³ betonu a 352 tun železa. Betonářské práce byly zahájeny v březnu letošního roku. Během září a října by měla proběhnout montáž technologie, zejména hradicích konstrukcí a vrat. Plavební komora je tvořena šesti dilatačními celky. Nejsložitější byla podle stavbařů poslední část prací, kdy se betonovalo dno horního ohlaví s plnicími kanály. Dolní ohlaví je tvořeno trojnásobným množstvím betonu, aby do něj bylo možné zakotvit dolní a protipovodňová vrata.
Nová plavební komora bude mít délku 38,5 metru a šířku 5,3 metru, což jsou obdobné parametry jako u jiných komor Baťova kanálu. Překonávat bude rozdíl hladin 2,7 metru. Navazující koryto říčky Radějovky bude v délce 800 metrů prohloubeno a rozšířeno na šest metrů. Radějovka je hraničním tokem mezi Českou republikou a Slovenskem, stavba tak probíhá na území obou států. Bylo třeba zajistit několik stavebních povolení na Slovensku. Protože dva původní mosty přes Radějovku pro zemědělskou techniku by neumožnily lodím proplutí, jsou budovány mosty nové. Součástí plánů je i biokoridor na české straně toku o rozloze téměř 24 hektarů.
Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Ředitelství vodních cest přitom trvalo na tom, aby stavba neovlivnila letošní plavební sezonu. V průběhu dubna proto stavbaři umožnili napuštění této části kanálu tak, aby sezóna mohla začít v tradičním termínu 1. května. Komora vzniká na Sudoměřickém jezu u slovenského přístavu Skalica, součástí akce je kompletní přestavba jezu.
Dokončení stavby se předpokládá v listopadu 2025, nová část vodní cesty by tak měla být k dispozici pro sezónu 2026. Celá stavební akce vyjde na 340 milionů.