ŘSD chce plnohodnotně zprovoznit D1 u Humpolce do konce ledna
Ředitelství silnic a dálnic v noci na pondělí nechalo odstranit provizorní svodidla ze čtyř kilometrů kritického úseku D1 mezi Humpolcem
Ředitelství silnic a dálnic v noci na pondělí nechalo odstranit provizorní svodidla ze čtyř kilometrů kritického úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Mezi 90. a 94. kilometrem tak mají řidiči k dispozici dálnici v plném profilu. Zbylých deset kilometrů úseku chce ŘSD sanovat do konce ledna tak, aby i odsud zmizely betonové bariéry a k dispozici byly dva plnohodnotné pruhy v každém směru.
Bariéry dělníci v minulých dnech alespoň posunuli tak, aby se levý pruh rozšířil. Dálnici a řidiče přitom nejspíš v příštích dnech čeká zatěžkávací zkouška, neboť meteorologové předpovídají vydatné sněžení. Posunutí a odstranění betonových svodidel vyšlo ŘSD zhruba na čtyři miliony, podle registru smluv je provedly společnosti Gefab CS a Kaska.
Čtrnáct kilometrů mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem představuje pro ŘSD zatím největší problém při modernizaci dálnice. Česko-italsko-kazašské konsorcium stavebních firem Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) nestihlo stavbu před zimou ukončit a odstranit omezení. Nakonec se rozpadlo a vypovědělo smlouvu.
Problémem je, že zhruba deset kilometrů je v různé fázi rozpracovanosti. Zásadní potíž představují především kaverny, tedy dutiny pod betonovým povrchem dálnice, které vznikly v levém pruhu vysypáním podkladového materiálu do středu dálnice.
ŘSD chce proto stavbu sanovat, kaverny zasypat a na dálnici spustit provoz v plném profilu. Pro řidiče je to ale dobrá zpráva jen částečně, protože tak nadále budou jezdit po desítky let starém povrchu, navíc nejspíš s rychlostním omezením.
ŘSD chce následně vybrat nového zhotovitele rekonstrukce. Kromě praktických problémů pro řidiče představuje dálnice i politický problém pro ministra dopravy Dana Ťoka. Kritika se na něj snesla mimo jiné od premiéra Andreje Babiše. Oba si dnes situaci na schůzce vysvětlují.
Babiš se například podivoval nad tím, proč ŘSD selhávající firmy ze stavby nevyhodilo dříve a nevyužilo druhou nabídku v pořadí. Podle ŘSD to ale neumožňoval zákon o veřejných zakázkách, podle nového znění už to možné je.