Alstom získal obří zakázku v Německu za více než 100 miliard korun. Dodá nové vlaky pro kolínský S-Bahn
Poprvé budou vlaky pro S-Bahn v Německu vybaveny i toaletou.
Společnost Alstom se stala vítězem soutěže na dodávku 90 nových jednotek pro příměstskou dopravu v oblasti Kolína nad Rýnem. Hodnota kontraktu, který zahrnuje i údržbu vlaků po dobu 34 let, je přes 4 miliardy eur (přes 100 miliard korun).
Získání zakázky oznámily Alstom a dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) v tiskové zprávě. Jde o jednu z největších soutěží na nová vozidla v Německu. Jednotky budou určeny pro provoz vlaků S-Bahn v aglomeraci Kolína nad Rýnem. Půjde o jednotky nové generace nazvané Adessia Stream, které se budou vyrábět v Německu.
Alstom dodá dva typy jednotek: devítivozové o délce téměř 150 metrů a jedenáctivozové o délce 170 metrů. Nabídnou kapacitu 1 150 až 1 340 cestujících. Maximální rychlost bude 140 km/h.
„Jde o vlaky, které jsou vyvinuty přesně pro potřeby našeho regionu. Jednotky posunou dopravu na novou úroveň,“ řekl šéf go.Rheinland Michael Vogel.
Podle dopravních svazů bylo požadavkem co nejvíce sladit velmi odlišné potřeby cestujících a zároveň zajistit stabilní provoz. „Cestující zde v regionu stráví v průměru kolem 25 minut na cestu S-Bahn. Patří sem ale také krátké cesty v centru města a dlouhé až hodinové cesty do venkovských oblastí,“ uvedly svazy v tiskové zprávě.
Delší trasy vyžadují více míst k sezení, kratší trasy co nejvyšší kapacitu v podobě místa na stání. Jednotky tak budou kombinovat různé uspořádání sedaček nebo prostory vyhrazené jen pro stání. „Uspořádání vozidla a zejména provedení dveřních prostor musí umožňovat rychlé výměny cestujících, což je základním předpokladem vysoké provozní stability,“ uvádí tisková zpráva.
Kromě již tradiční výbavy nových vlaků, jako je wi-fi nebo zásuvky pro dobíjení elektroniky, slibuje Alstom například speciální okna pro lepší průchod mobilního signálu nebo dostatek prostoru pro přepravu kočárků či jízdních kol. Poprvé budou jednotky pro S-Bahn v Německu vybaveny i toaletami.
Vyvinuto i vyrobeno v Německu
Vývoj nového vlaku bude probíhat v závodě Alstomu v Hennigsdorfu, produkce pak v Budyšíně (Bautzen). Kvůli údržbě vybuduje Alstom nové depo.
První nové vlaky S-Bahn by měly být uvedeny do zkušebního provozu na trasách v Porýní a Porúří od poloviny roku 2029. Majiteli nových vozidel S-Bahn budou go.Rheinland a VRR nebo jejich vlastní společnosti, které je pronajmou dopravcům. Do roku 2032 má smlouvu na provoz S-Bahn v Kolíně nad Rýnem DB Regio, nový provozovatel se bude soutěžit.
Cílem je postupně nasadit všechna nová vozidla do jízdního řádu 2033. Síť S-Bahn v Porýní zahrnuje linku S 6 z Essenu přes Düsseldorf do Kolína-Worringenu, (budoucí) linku S 10 z Kolína-Nippes do Kolína-Dellbrücku, linku S 11 z letiště Düsseldorf přes Kolín nad Rýnem do Bergisch Gladbach, linka S 12 z Horrem/Sindorf do Au (Sieg), (budoucí) linka S 13 z Troisdorfu do Bonn-Oberkassel, linka S 19 z Cách/Düren do Au (Sieg), (budoucí) linka S 38 (dříve RB 38) z Bedburgu přes Horrem do Köln Messe/Deutz a linka S 68 z Langenfeldu přes Düsseldorf do Wuppertal-Vohwinkel.
Pro rok podle jízdního řádu 2032 je v síti S-Bahn plánováno přibližně 14,2 milionu vlakových kilometrů. Plán do budoucna je 20,1 milionu vlakových kilometrů ročně. Na různých místech kolínského železničního uzlu je však ještě potřeba dobudovat infrastrukturu.