Autonomie vozidel míří do zákona. Zodpovědnost bude mít i výrobce
V každém okamžiku musí být jasné, kdo ovládá vozidlo, zda člověk, nebo automat.
Do české legislativy míří první úprava autonomního provozu na silnicích a dálnicích. Ministr dopravy Martin Kupka chce předložit změny v sadě příslušných zákonů na podzim. Uvedl to na dotaz deníku Zdopravy.cz. Jako realistický odhad doplnil, že změny by mohly platit od 1. července 2025.
Do českých zákonů se zatím podle Kupky dostane úprava třetí úrovně automatizace vozidel, tzv. podmíněná automatizace. Na tomto stupni se v definovaném prostředí (například na dálnici) řidič nemusí věnovat řízení, musí být ale schopen převzít řízení, když je to nutné.
Klíčovým okamžikem bude předání řízení a tedy i zodpovědnosti mezi řidičem a vozidlem (systémem). „Systém v přesně dané situaci doporučí převzetí řízení od řidiče, který předání řízení potvrdí. A v tom okamžiku přebírá zodpovědnost systém. Když systém doporučí předání řidiči, vrací se odpovědnost na člověka,“ řekl ministr. Za systém bude podle něj zodpovědný výrobce aut nebo příslušného robota.
Česká úprava tak bude odpovídat doporučením, které už před několika lety vydala etická komise německého ministerstva dopravy. Ta vypracovala zásady pro schvalování automatizovaných řídicích systémů, a to se „zvláštním zřetelem na bezpečnost, lidskou důstojnost, osobní svobodu rozhodování a na autonomii dat“.
Jedno z jejích doporučení zní, že v každém okamžiku musí být jasné, kdo ovládá vozidlo, zda člověk, nebo automat. Musí být zřejmý a jednoznačně určený i okamžik předání odpovědnosti z jednoho na druhého, a naopak. Odpovědnost se předává z řidiče na výrobce vozidla a tvůrce systému. U každého, kdo řídí, musí být zdokumentovány a uloženy provedené úkony – právě pro objasnění možných problémů s odpovědností.
Šest úrovní automatizace silničních vozidel (Mezinárodně uznávaná škála SAE *):
0 Bez automatizace – vozidlo řídí výlučně řidič, ale mohou být užity varovné subsystémy.
1 Asistence řidiče – řidič musí být schopen kdykoli řídit, automaticky mohou probíhat i složitější
řídicí funkce.
2 Částečná automatizace – řidič musí zasáhnout, když automatický systém selhává, automat řídí, zrychluje i brzdí, při zásahu řidiče se systém deaktivuje.
3 Podmíněná automatizace – v definovaném prostředí (například na dálnici) se řidič nemusí věnovat řízení, musí být ale schopen převzít řízení, když je to nutné.
4 Vysoká automatizace – automat řídí s výjimkou velmi nebezpečného prostředí (velmi špatné počasí), řidič smí používat automat jen tehdy, když je prostředí bezpečné, v takovém případě se nevěnuje řízení.
5 Plná automatizace – člověk zadá cíl a aktivuje systém, automat řídí do libovolného cíle, řidič neexistuje.
*SAE = Society of Automotive Engineers. Celosvětové profesní sdružení vědců, inženýrů a odborníků se zaměřením na dopravní prostředky, které jsou schopny se s využitím vlastního pohonu pohybovat po zemi, na vodě, pod vodou, ve vzduchu i v kosmickém prostoru. Organizace je také respektovanou standardizační organizací v oblasti automobilového průmyslu. Původně vznikla jako Asociace automobilových inženýrů.