České dráhy míří k další zakázce pro Moravskoslezský kraj, v soutěži na soubor Bruntálsko jsou jediné

Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kontrakt počítá s provozem dieselových vlaků do roku 2029 s přesahem do Olomouckého kraje.

České dráhy jsou jediným dopravcem, který podal nabídku do soutěže na čtyřletý provoz na vybraných tratích Moravskoslezského kraje s přesahem do Olomouckého kraje.

V soutěži nabídly provoz za vážený průměr 223,38 Kč za kilometr. Vyplývá to z protokolu o otevírání obálek na profilu zadavatele, kde kraj anonymizoval jméno účastníka. Účast ČD potvrdily deníku Zdopravy.cz dva na sobě nezávislé zdroje. České dráhy dosud tyto výkony zajišťují. Kraj na čtyři roky od prosince 2025 poptává v součtu zhruba 3,8 milionu vlakokilometrů. Uzávěrka nabídek byla minulý týden, kraj na dotazy k soutěži zaslané ve čtvrtek dosud neodpověděl.

Kraj v nabídkovém řízení hledal dopravce pro provoz na tratích 292 (Zábřeh na Moravě -) Šumperk – Krnov, 310 Olomouc – Opava, Rýmařov – Valšov, 321 Opava východ – Ostrava-Svinov – Ostrava hl. n./Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Kunčice. Od roku 2027 by pak měl převzít i rychlíky linky R27 z Olomouce do Ostravy přes Krnov. Ty platí ministerstvo dopravy, ale kraj se se státem dohodl, že výběr dopravce provede sám. Dosud na těchto tratích jezdí České dráhy. Administrátorem zakázky je MT Legal.

Arriva: podmínky nastavené na vozidla ČD

Vypsání nabídkového řízení předcházely předběžné tržní konzultace s dopravci, kterých se zúčastnili všichni hlavní hráči na železnici s výjimkou RegioJetu. Smlouva bude do prosince 2029. „Do soutěže jsme se nehlásili. Podmínky byly nastaveny na vozidla, která provozuje současný dopravce a nebyla jistota, jak dlouho bude smlouva trvat, aby se vyplatilo pořídit vozidla jiná,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub. Arriva je v Česku druhým největším dopravcem s dieselovými vlaky.

Důvodem relativně krátké délky kontraktu je skutečnost, že kraj by rád v budoucnu využil na těchto trasách alternativní pohony. Někteří jeho zástupci se nevzdávají snů o vodíkových vlacích, řeší se možnost bateriových jednotek nebo prostá elektrizace tratí. „Délka smluvního vztahu, jež vzejde z předmětného nabídkového řízení, zohledňuje uvedené záměry kraje,“ uvedla mluvčí kraje Miroslava Chlebounová.

Kraj i kvůli krátké smlouvě nepožaduje nová vozidla, pouze upravuje základní standardy vybavení vlaků. Jde například o informační systém, zásuvky, klimatizaci či wi-fi. Smlouva řeší různě velkou minimální kapacitu vlaků na jednotlivé spoje: od 45 až po 310 cestujících.

Tagy České dráhy linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc Moravskoslezský kraj provozní soubor Bruntálsko R27 Trať 292 Šumperk - Krnov trať 310 Olomouc - Krnov - Opava východ trať 321 Ostrava - Opava východ
52 komentářů