Premiéra Airbusu A321XLR se blíží, první letoun pro Iberiu opustil lakovnu

První Airbus A321XLR v barvách letecké společnosti Iberia. Zdroj: IberiaPrvní Airbus A321XLR v barvách letecké společnosti Iberia. Zdroj: Iberia

Úzkotrupý A321XLR má vzlétnout s cestujícími na konci léta.

Nasazení zcela nového letounu Airbus A321XLR do provozu s cestujícími se přiblížilo. První letoun pro leteckou společnost Iberia, která bude zároveň prvním provozovatelem tohoto nového typu, již opustil lakovnu v typických barvách španělského dopravce. Aerolinka to uvedla na sociální síti X.

Airbusů A321XLR převezme Iberia postupně osm. Jak deník Zdopravy.cz již dříve informoval, na lukrativní pozici startovacího provozovatele nahradí letecká společnost původně plánovaný Aer Lingus, u kterého došlo mezi zaměstnanci ke konfliktu o mzdách. Obě aerolinky jsou součástí koncernu International Airlines Group (IAG).

Do provozu by se měl nový letoun dostat po několika odkladech na konci léta. U Iberie bude nejprve testován na evropských trasách, následně má být nasazen na lety z Madridu do USA.

Koncern IAG si v červnu roku 2019 objednal Airbusy A321XLR v počtu čtrnácti kusů. Osm zamíří k Iberii, šest je určených pro Aer Lingus. Do koncernu patří také British Airways, ty však žádný A321XLR momentálně neočekávají.

Evropský výrobce má na letoun A321XLR v současnosti asi 500 pevných objednávek včetně 69 od největšího zákazníka IndiGo. Půjde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace zvládne stroj přepravit 180 až 220 cestujících.

Schválení typu získáno

Zásadní razítko nutné pro provoz A321XLR získal Airbus před pár dny. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví udělila takzvané schválení typu, které je nutné pro komerční provoz letadla. Ke schválení došlo zatím ve verzi s motory LEAP-1A od společnosti CFM. Do konce roku očekává Airbus ještě razítko pro provoz s motory od Pratt & Whitney.

Klíčové razítko pro nový letoun Airbusu. Úzkotrupý A321XLR má vzlétnout s cestujícími na konci léta

Airbus chce s letadlem proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit širokotrupé letadlo. Reaguje tak na poptávku aerolinek, která chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.

První let A321XLR. Foto: Lutz Borck / AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusInfografika k výrobě A321XLR. Foto: AirbusInforgrafika k modelu A321XLR. Foto: Airbus
Tagy A321XLR Airbus Airbus A321XLR Iberia
3 komentáře