Aut se v Česku letos vyrábí nejvíce v historii, ukazují čerstvá data
Nepatrný pokles výroby zaznamenal Hyundai, překonal ale své plány.
Český autoprůmysl letos zaznamenal dosud nejsilnější první pololetí ve své historii. Od ledna do června tři automobilky působící v Česku vyrobily celkem 774 310 osobních aut.
Vyplývá to z dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Meziročně objem vyrobených aut narostl o 4,9 %. Meziroční nárůsty zaznamenala také výroba nákladních vozidel 821 ks (+ 26,5 %), motocyklů 662 ks (+ 78,4 %) a přípojných vozidel nad 3,5 t, kterých sjelo z výrobních linek celkem 1 085 ks (+8,5 %). K poklesu objemu výroby došlo v segmentu autobusů 2 266 ks (-9,8 %) a malých přípojných zařízení 8 556 ks (-7,1 %).
Výroba vozidel s elektrickým pohonem aktuálně představuje 8 % z celkové produkce motorových vozidel. Za prvních 6 měsíců tak bylo vyrobeno celkem 45 684 čistě elektrických a 16 201 osobních vozidel s plug-in hybridním pohonem.
„Rekordních více než 774 tisíc zkompletovaných osobních vozidel za první pololetí, navzdory červnovému zpomalení tempa výroby, je jednoznačným potvrzením úspěchu domácích výrobců na hlavních evropských trzích a přínosu automobilového průmyslu, coby hnacího motoru domácí ekonomiky,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Přes 93 % vyrobených automobilů (723 279 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 5,6% nárůst.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až červnu ve svých tuzemských závodech 473 582 osobních automobilů (+2 %). Na český trh bylo umístěno 41 268 vozidel (-6 %), na zahraniční trhy směřovalo 432 314 vozidel (+2,8 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 32 810 ks, tj. téměř 7 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 27 577 vozidel bateriových BEV a 5 233 vozidel plug-in hybridních.
Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing za první dvě čtvrtletí vyrobil celkem 175 950 vozidel, tj. sice o -0,6 % méně než ve stejném období loňského roku, přesto však o 3 250 vozidel více, než bylo pro toto období plánováno. Celkem 167 490 vozů bylo exportováno (-1,2 %) a 8 460 bylo uplatněno na tuzemském trhu (+12,2 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 18 107 ks čistě elektrický a 10 968 ks plug-in hybridní pohon. Elektrické vozy tak tvořily 16,5 % celkové produkce. Velkou pozornost nyní automobilka věnuje zajištění kapacit dodavatelů pro uspokojení poptávky po spalovacích motorech v modelech i30 a Tucson, které na začátku dubna prošly faceliftem.
V kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty, které byly dány nižší srovnávací základnou minulého roku, ve které se projevovaly odstávky ve výrobě způsobené nedostatkem komponent pro výrobu. V prvních šesti měsících bylo v závodě vyrobeno celkem 124 778 automobilů, tj. o 28,6 % více než v lednu až červnu 2023. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 27 777 osobních automobilů více. Celkem 123 475 vozidel směřovalo na export (+29,9 %), především do Itálie, Francie a Německa a 1 303 (- 32,1 %) bylo registrováno v tuzemsku. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HV.