Nejhorší země v železniční nehodovosti je Česko, tvrdí úřad EU. Místo eur počítal v korunách
Škody způsobené při železničních nehodách jsou dle grafu v Česku řádově vyšší než jinde.
Podle nedávno zveřejněné výroční zprávy Evropské železniční agentury (ERA) má Česko mezi evropskými zeměmi suverénně největší hospodářské škody z železničních nehod. Uvádí to hned první graf Zprávy o železniční bezpečnosti a interoperabilitě, která vzniká jednou za dva roky.
Zpracovaná data jsou z roku 2022, novější zatím národní úřady do evropské centrály ERA sídlící ve městě Valenciennes na francouzsko-belgickém pomezí nereportovaly.
Graf sčítá hospodářské škody úmrtí, vážných zranění, nákladů na zpoždění, enviromentálních a materiálních nákladů.
Češi a premianti s ETCS? Je to hlavně ve vašem zájmu, vzkazuje šéf ERA
A právě v případě materiálních škod Česko vévodí celé Evropě. Zatímco ostatní složky jsou v rámci jednotlivých zemí srovnatelné, materiální škody jsou řádově vyšší.
Dosahují cca 625 milionů eur (15,62 miliardy korun), a tvoří tak kolem 90 procent všech hospodářských škod železničních nehod v tuzemsku.
Při podrobnějším pohledu na graf je však patrné, že v něm něco nehraje. Ve všech ostatních zemích EU, Norsku a Švýcarsku totiž v rámci škod převládají zmařené hodnoty lidských životů, nikoliv materiální škody.
Pátrání po datech
Železniční nehody v Česku vyšetřuje Drážní inspekce, ta však data do EU podle mluvčího neposílá.
„Odkud čerpali zdrojová data, bohužel netuším. Stejně tak je otázkou, co vše je v rámci materiálních škod počítáno. Jestli skutečně jen škoda na majetku, nebo i náklady spojené s odstraňováním následků atd.,” uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí inspekce Martin Drápal.
Dodal, že databáze inspekce uvádí u dráhy celostátní, regionální a vlečky škody mezi 800 miliony až jednou miliardou korun. Čili výrazně méně, než uvádí ERA.
Vysvětlení nakonec nabízí Drážní úřad. „Za rok 2022 jsme zaslali na ERA statistiku pro stanovení hospodářských dopadů vážných železničních nehod v celkové výši 627 129 251 Kč,“ sdělila Zdopravy.cz mluvčí úřadu Pavlína Straková.
A přikládá tabulku z výroční zprávy o bezpečnosti za rok 2022.
Částka v korunách se až příliš podobá hodnotě vyčtené z grafu ERA (tabulkovou část zpráva neobsahuje), kde je ovšem uvedena v eurech. Toto vysvětlení záhadných čísel z grafu připadá pravděpodobné i mluvčí Strakové.
„Nevíme však, z jakých podkladů přesně plyne částka uvedená v tabulce, kterou ERA uveřejnila. To je dotaz přímo na ERA,“ uzavřela mluvčí.
Horký brambor mezi Prahou a Valenciennes
ERA na dotaz s vysvětlením hodnot a s podezřením na záměnu korun za eura zatím deníku Zdopravy.cz neodpověděla, na úřadu nyní probíhají dovolené.
Nicméně přestože si úředníci zpracovávající výroční zprávu mohli měny českého výkazu uvedeného v korunách všimnout, horký brambor je možná opět na české straně.
Směrnice Evropského parlamentu 2004/49 o bezpečnosti železnic totiž jasně uvádí, že definované společné bezpečnostní ukazatele (CSI) budou vykazovány v eurech.
„Celkové a relativní (na vlakový kilometr) náklady na všechny nehody v EUR, přičemž se pokud možno vypočtou a zahrnou tyto náklady: úmrtí a zranění, náhrada ztrát nebo škod na majetku cestujících, zaměstnanců nebo třetích stran, včetně škod na životním prostředí, výměna nebo oprava poškozeného kolejového vozidla a železničních zařízení, zpoždění, narušení a odklon dopravy, včetně vícenákladů na zaměstnance a ušlého zisku.“
ERA zveřejnila statistiky zemí v úmrtnosti na železnici. Česko se nemá čím chlubit