Hotovo, ČD zveřejnily zprávu k nákupu bateriových vlaků. Jednotka vyjde na 169 milionů
Z celkové ceny připadá na samotný nákup 15 jednotek 2,535 miliardy korun.
Zveřejněním Písemné zprávy zadavatele na svém profilu završily České dráhy tento týden vlekoucí se tendr na nákup bateriových vlaků (BEMU 140) pro Moravskoslezský kraj. Poprvé je tak k dispozici přesné cenové rozčlenění zakázky o celkové hodnotě 3,508 miliardy korun.
Smlouvu na dodávku 15 bateriových jednotek získala Škoda Group (konsorcium Škoda Transportation/Škoda Vagonka) jako jediný účastník. Žádost o účast v tendru přitom původně podaly ještě CAF, Stadler, Alstom a Siemens. Předběžnou nabídku podaly už jen Stadler a Škoda, s konečnou nabídkou pak přišla pouze Škoda.
Z celkové ceny připadá 2,535 miliardy korun na samotný nákup jednotek. Jedna tak vyjde na 169 milionů korun. Při prvním nákupu stejných jednotek loni byla cenovka za jednu 152 milionů korun, dráhy tehdy čtyři jednotky objednaly bez soutěže tak, že změnily zakázku na elektrické jednotky. Dostaly za to (zatím nepravomocně) pokutu od antimonopolního úřadu. Klasické dvouvozové RegioPantery se 140 místy odebíraly ČD na základě smlouvy z roku 2019 za cenu 118 milionů kus.
Zbylá miliarda v právě uzavřené zakázce na BEMU 140 připadá na náhradní díly a především údržbu jednotek (Full Service). Tak by se měla uskutečňovat v depu ČD (centru údržby) v Bohumíně. Smlouva je na 10 let s možností prodloužení za stejných podmínek o dalších pět let. Paušál za údržbu je 28 korun za ujetý kilometr.
České dráhy vypsaly výběrové řízení na 15 bateriových jednotek (BEMU 140) před Vánoci 2022. Odhadovaná hodnota byla 3,4 miliardy korun. Jednotky budou moci jezdit pod trolejemi obou tuzemských hlavních systémů (3kV DC/25kV AC) a na baterie. Pod dráty je maximální rychlost 160 km/h, při jízdě na baterii 120 km/h. Na baterii by měla dvouvozová jednotka ujet minimálně 80 kilometrů.
Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně sedm vlaků tak bude k dispozici nejpozději v listopadu 2026.
Od letošního prosince už by měly na severu Moravy a ve Slezsku jezdit čtyři jednotky koupené bez soutěže. Správa železnic řeší aktuálně vybudování dobíjecích bodů pro provoz BEMU ve stanicích Krnov, Štramberk a Budišov nad Budišovkou. Současně ve stanici Frýdek-Místek plánuje vybudovat zázemí pro odstavy nových jednotek. Náklady přesáhnou půl miliardy.
Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.