Ojetých aut na trhu dále ubylo, ceny stagnují
V květnu 2024 bylo v české inzerci o pět procent méně aut než o měsíc dříve, oproti březnu je úbytek skoro dvojnásobný.
Po razantním nárůstu na počátku letošního roku začíná na tuzemském trhu ojetých automobilů ubývat. Meziměsíčně poklesl počet vozů nabízených na českých inzertních serverech o pět procent na květnových 113 040 z dubnových 118 674. Oproti březnu je nabídka nižší o devět procent. V meziročním srovnání činí úbytek 11 procent, loni v květnu se v české inzerci vyskytovalo 125,5 tisíce vozidel. Vyplývá to z analýzy skupiny AURES Holdings, která provozuje sítě prodejen ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.
Nabídkové ceny na inzertních agregátorech se meziročně mírně snížily (o pět procent) na mediánových 200 tisíc korun, meziměsíčně jsou nižší o půl procenta. Ani kilometrový nájezd a věkový medián se téměř neliší – kolem 158 tisíc kilometrů a 11,1 roku. Znamená to, že na prodej jsou parametrově stále velmi podobná auta.
Co se týče skladby motorizací, s výjimkou stoupajícího podílu elektroaut se podíl inzerovaných motorů výrazněji nemění. V květnu 2024 tvořily diesely 55,2 procenta a benzinové motorizace 39,3 procenta. O rok dříve byla obě čísla o 0,3 % nižší.
Elektromobilů sice neustále přibývá, celkově ovšem stále tvoří poměrně zanedbatelnou část trhu. Před rokem v květnu jich bylo v nabídce 900 kusů, tedy necelé jedno procento všech vozů, letos v květnu pak 1,1 procenta (984 kusů). Také meziměsíčně nabídka elektromobilů meziměsíčně mírně vzrostla, a to o čtyři procenta (39 kusů).
O něco větší podíl drží hybridy. Oproti loňským 1461 kusům (1,4 % trhu) jich letos v květnu v české inzerci figurovalo 1641, tedy 1,8 procenta.
AAA AUTO však i přes úbytek aut na trhu zpomalení prodejů nehlásí.
„V síti našich autocenter AAA AUTO a Mototechna už pět měsíců v řadě evidujeme nejlepší prodejní výsledky za 32 let historie naší společnosti,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings. „Vyšší zájem o bateriové elektromobily se propisuje i do našich prodejních výsledků. Za celý loňský rok jsme na českém trhu prodali 300 elektromobilů, z toho za prvních pět měsíců 101 kusů. Zato v letošním roce se jich za stejnou dobu v našich českých pobočkách prodalo 202 kusů, což představuje přesně stoprocentní nárůst,“ doplnil Vaněček.
U elektromobilů firma sleduje neustálý pokles nabídkových cen – meziměsíčně o 5,5 procenta na 829 tisíc korun. Meziročně pak například Škoda Enyaq spadla o 33 procent na 1,039 milionu korun, Tesla Model 3 o 26 % na 702 tisíc Kč. Zatímco u enyaqu však došlo k nevýraznému meziměsíčnímu nárůstu ceny (+10 tisíc Kč), populární americký elektromobil pokračuje v cenovém sešupu, od minulého měsíce ubral dalších 37 tisíc korun.
Co se týče karosářských variant, na trhu meziročně nejvíc ubylo hatchbacků (18 tisíc vs. 14 tisíc kusů), počty SUV zůstávají stejné, u typů (kombi, sedan) je úbytek úměrný celkovému počtu; žádné výrazné anomálie se podle AURES Holdings tedy v tomto směru neobjevují.