Chystá se další zpomalení klíčového koridoru u Prahy. Vlaků je moc, na trať se nevejdou
Kvůli přetížení kapacity mezi Prahou a Kolínem hrozí omezení dálkových vlaků na východ Česka.
Cestování osobními vlaky na nejvytíženějším úseku české železnice má od příštího jízdního řádu opět zpomalit. Za čtvrt století se i přes modernizaci celé tratě jízdní doby prodloužily o čtvrtinu.
Důvodem je přetížení koridoru a objednávka dalších vlaků. Českou železnici dohání špatná strategická rozhodnutí z minulosti, kdy na hlavní trati nedošlo k zásadnímu navýšení kapacity.
Na pomalejší jízdní doby v návrhu jízdních řádů dnes upozornili zástupci Středočeského kraje a Prahy. Ještě v roce 2001 zvládl osobní vlak z Prahy do Kolína dojet za 1 hodinu a 1 minutu.
Už letos vlaky jedou 1 hodinu a 14 minut, podle návrhu nového grafikonu 1 hodinu a 16 minut. To vše po modernizačních akcích na koridoru, které v součtu stály nižší desítky miliard korun.
„Trať Praha – Kolín je náš největší bolehlav. Kvůli prodlužování jízdních dob budeme potřebovat více vozidel,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje. Podle Pavla Wintera z IDSK přinese zpomalení požadavek na čtyři soupravy navíc a rozvázání některých přípojů. Některé spoje tak nebudou zdvojené.
Důvodem pomalejších jízdních dob je hrozba přetížení dráhy. Provoz na koridoru neustále roste, od nového grafikonu se dál zahustí. Jen mezi Libní a Úvaly letos projede 28 vlaků za hodinu, příští rok to bude 35.
Ještě před deseti lety to bylo 15. Půjde o nejvyšší navýšení objednávky vlaků za posledních dvacet let v rámci systému Pražské integrované dopravy. Praha s krajem nově objednaly vlaky z hlavního nádraží v Praze do Úval a přidávají nové spěšné vlaky.
Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků
O hrozbě přetížení koridoru informoval deník Zdopravy.cz minulý týden. Správa železnic svolala na červenec jednání. Jedním z návrhů řešení je takzvaná homogenizace jízdního řádu.
Jde o zpomalení rychlejších vlaků na úroveň pomalejších. „Již v současné době je toto opatření uplatňováno například na traťovém úseku Praha – Kolín, kde jsou vlaky dálkové osobní dopravy zpomaleny až o 5–7 minut,“ uvedla Správa železnic.
Škrtání vlaků odmítáme, říká kraj
Podle středočeského radního pro dopravu Petra Boreckého je navyšování počtu vlaků reakcí na nárůst počtu obyvatel a cestujících. „Pokud nemáme zahltit silnice, musíme být schopni nabídnout alternativu,“ uvedl Borecký.
Kraj si podle něj neumí představit, že by železniční dopravu omezil. „Hodně slimáčků na málo kapustičky,“ komentoval Borecký stav na trati.
Hlavním problémem zůstává stanice Praha-Libeň, kde musí přes staniční koleje přejíždět nákladní vlaky od Malešic (či opačně), a tím výrazně omezují kapacitu. Řešením má být takzvaný přesmyk, který se Správě železnic nedaří u místních prosadit.
Stavba má zatím jen nepravomocné územní rozhodnutí. „Rád bych vyzval ministra Kupku, aby se do jednání o povolení vložil. Pokud se nám daří posouvat silniční stavby, je potřeba posouvat i železniční,“ dodal Borecký.
„Na jednání se Správou železnic nepůjdeme s tím, že bychom dovolili škrtat osobní vlaky,“ dodal Václav Haas z Ropidu.
Pokud dojde k vyhlášení přetížení dráhy, hrozí ještě další problém. Omezení přídělu kapacity vlaků. Jako první na řadě ve škrtech budou vlaky, které nejsou v objednávce státu či kraje. „Podle platné legislativy by hrozil zánik přímých vlaků Praha – Ostrava i některých z Prahy do Brna. Od tohoto kroku jsme velmi blízko,“ řekl Pavel Winter z IDSK.
Zástupci kraje dnes uvedli, že Správa železnic by měla urychlit přípravu rozšíření kapacity úseku Praha – Kolín včetně výstavby vysokorychlostní trati Praha – Kolín. Borecký situaci na koridoru přirovnal k důchodové reformě. „Ví se o tomto problému roky, ale nic se neděje,“ dodal Borecký.