Čížek: Vítězné nabídky v tendrech na dálnice nepokrývají náklady, lze očekávat krachy
Deník Zdopravy.cz otevřel v posledních dnech debatu o poklesu nabídkových cen v soutěžích o výstavbu silnic a dálnic. Podle předsedy
Deník Zdopravy.cz otevřel v posledních dnech debatu o poklesu nabídkových cen v soutěžích o výstavbu silnic a dálnic. Podle předsedy oborového Sdružení pro výstavbu silnic a někdejšího šéfa společnosti Swietelsky stavební Petra Čížka nejsou ceny od projektantů nijak zásadně nadsazeny. Problém je na straně firem, které chtějí stavět i za sebevražedné ceny.
Čím si vysvětlujete takový pokles cen (oproti předpokladům projektantů) v nabídkách na velké stavby? Nejnověji ceny v soutěžích o D11 klesly na 62 a 65 procent.
Současná situace úrovně cen v nabídkových řízeních na velké silniční stavby je tristní a rozhodně nemá nic společného s kalkulacemi se zohledněním všech nákladů zhotovitele. Takzvané projektantské ceny nejsou určitě nadsazeny o zmiňované procentuální rozdíly. Úroveň cen je podle mne dána jakýmsi v uvozovkách manažerským rozhodnutím ve firmách. Hlavním důvodem jsou reálné obavy z nedostatku stavebních zakázek v nejbližší budoucnosti.
Podle vás tedy ceny nepokrývají náklady firem, ale jde o to získat práci bez ohledu na finanční výsledek?
Druhá část je správně. Nabízené ceny u většiny vítězů rozhodně náklady nepokrývají
Jaký dopad to může mít na kvalitu?
Doufám, že žádný. Bude to ovšem vyžadovat nekompromisní postup investorských organizací při výstavbě. Samozřejmě nelze vyloučit snahy stavebních firem o úspory třeba i dodáním lacinějších (méně kvalitních) materiálů. A to bude nutné hlídat.
Nehrozí, že si stavební firmy vezmou peníze zpět přes takzvané změny během výstavby a vícepráce?
Jsem přesvědčen, že ne. Týká se to zejména staveb investora ŘSD, který si to umí pohlídat.
Jaké dopady to tedy může mít do hospodaření firem a situaci na trhu?
Ekonomika firem se bude propadat a v průběhu příštích let můžeme bohužel očekávat bankroty dalších stavebních firem.