Boeing dodal 1 500. letoun 737 MAX, zamířil k Ryanairu. Za duben hlásí desítky zrušených objednávek
Výrobce má na stroj téměř 4 800 nevyřízených objednávek, na trhu však dominuje evropská konkurence.
Americký výrobce letadel Boeing dodal minulý měsíc 1 500. letoun 737 MAX. Firma o tom informovala na svých sociálních sítích. Stroj zamířil do flotily nízkonákladové letecké společnosti Ryanair.
„Jsme vděčni Ryanairu za jejich partnerství a vážíme si všech našich zákazníků z celého světa, kteří si letoun 737 MAX vybrali,“ uvedl stručně výrobce.
We had the honor of delivering our 1,500th 737 MAX, which went to @Ryanair.
We're grateful to Ryanair for their partnership, and appreciate all of our global customers who choose the 737 MAX. pic.twitter.com/621kfZPl7a
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) May 14, 2024
Boeing má na letoun 737 MAX podle svého webu téměř 4 800 nevyřízených objednávek. Konkrétně Ryanair očekává MAXů ještě 211. Několik letadel provozuje a další očekává i český dopravce Smartwings.
Výroba Boeingů 737 MAX odstartovala v roce 2014. Jejich zařazení do provozu s cestujícími proběhlo o tři roky později. Jde o 4. generaci letounu Boeing 737. Oproti té předchozí se vyznačuje především o 10 až 15 % úspornějšími, tiššími a výkonnějšími motory CFM International LEAP.
Během sedmi let od uvedení do provozu došlo u letounů 737 MAX ke dvěma tragickým nehodám. O život při nich přišlo celkem 346 lidí. Příčinou byly nedostatky řídicího systému MCAS. Důsledkem neštěstí bylo dlouhodobé uzemnění a recertifikace strojů.
Aktuálně jsou Boeingy 737 MAX dodávány ve variantách 737 MAX 8, 737 MAX 200 a 737 MAX 9. Čeká se na certifikaci variant 737 MAX 7 a 737 MAX 10.
Evropská konkurence vede
Evropský konkurent MAXů, rodina Airbus A320neo, registruje přes 3 300 dodávek a asi 7 200 nevyřízených objednávek. Na trhu jsou tak letouny rodiny A320neo zastoupeny v mnohem větším počtu. S jejich výrobou se začalo v roce 2012, vzešly z rodiny Airbus A320ceo.
První A320neo vzlétnul v roce 2016. Rodina čítá varianty A319neo, A320neo, vojenskou A320M, A321neo, A321LR a A321XLR, kterou brzy čeká uvedení do provozu. V nabídce jsou také dvě varianty Airbus Corporate Jets – ACJ319neo a ACJ320neo.
Zpráva o jubilejním letadle přišla ve stejný den, kdy Boeing oznámil nové prodejní výsledky. Zrušené objednávky výrazně překonaly nově získané. Boeing podle svého prohlášení minulý měsíc získal objednávky na pouhých sedm letadel, což je neobvykle malý počet. Současně firma zaznamenala zrušení předchozích objednávek na 33 letadel, z toho 29 souviselo s ukončením činnosti kanadské diskontní společnosti Lynx Air.
Slabé byly také dodávky nových letadel. V dubnu firma dodala zákazníkům 24 letadel, o dva stroje méně než ve stejném měsíci loni.
Prvním provozovatelem A321XLR bude nakonec Iberia, vystřídá rozhádaný Aer Lingus