Prvním provozovatelem A321XLR bude nakonec Iberia, vystřídá rozhádaný Aer Lingus
Letoun se má dostat do provozu po několika odkladech ve třetím čtvrtletí letošního roku.
Pozici prvního provozovatele nového Airbusu A321XLR má zaujmout letecká společnost Iberia. Oznámil to její šéf Marco Sansavini. Španělský dopravce nahradí původně plánovaný Aer Lingus, u kterého došlo mezi zaměstnanci ke konfliktu o mzdách.
Obě aerolinky jsou součástí koncernu International Airlines Group (IAG). Že prvním provozovatelem nebude irský dopravce, již potvrdil i sám koncern.
Airbus A321XLR by se měl do provozu dostat po několika odkladech ve třetím čtvrtletí letošního roku. U Iberie bude nejprve testován na evropských trasách, následně má být nasazen na lety z Madridu do USA. Spekulace hovoří o dvou destinacích – Bostonu a Washingtonu.
🇪🇸 First image of first @Iberia A321XLR. The Spanish carrier will be receiving 8 in total #iberia #airbus
📷: Tobi @Tobias_Guda pic.twitter.com/iNpgMGkhAu
— Marcos Oliveira 📸🗞️ (@AeroMarcos320) April 24, 2024
Problémem je však alespoň prozatím fakt, že typ letounu stále není certifikován, a to ani v Evropě, ani v USA. Dosavadní výhrady úřadů souvisí s otázkou bezpečnosti jedné z nádrží umožňující delší dolet.
Koncern IAG si v červnu roku 2019 objednal Airbusy A321XLR v počtu čtrnácti kusů. Osm má zamířit k Iberii, šest je určených pro Aer Lingus. Do koncernu patří také British Airways, ty však žádný A321XLR momentálně neočekávají.
Úzkotrupý letoun s nejdelším doletem
Airbus má na letoun A321XLR v současnosti asi 500 pevných objednávek včetně 69 od největšího zákazníka IndiGo.
Výrobce s novým letadlem vzlétl poprvé předloni v červnu, stroj má za sebou již stovky hodin zkušebních letů. Půjde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Airbus s ním chce proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit širokotrupé letadlo. Reaguje tak na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.
Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. To potvzuje i například sama Iberia. Dolet prodlouží například zmíněná dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících.