Připomínky k dálnici D3 u hranic: občan Kaplice žádá u domu tunel, Pražan stezky
Ředitelství silnic a dálnic má před sebou zřejmě nejsložitější posuzování vlivu na životní prostředí u jihočeské části dálnice D3. Téměř
Ředitelství silnic a dálnic má před sebou zřejmě nejsložitější posuzování vlivu na životní prostředí u jihočeské části dálnice D3. Téměř šestnáctikilometrový úsek od Kaplice-nádraží přes Nažidla po státní hranici má vliv na soustavu Natura 2000 a zároveň se dotýká i zájmů Rakouska.
Samotnému procesu EIA proto předcházelo takzvané zjišťovací řízení, kde ministerstvo životního prostředí sebralo celkem 14 vyjádření s požadavky, například od Rakouské republiky, státních úřadů, ekologických hnutí nebo občanů.
„S ohledem na počet dotčených orgánů, dotčených územních samosprávných celků a dotčeného státu je nutné předložit dokumentaci EIA v tištěné podobě v počtu 15 s v českém jazyce a jeden kus v německém jazyce,“ zní závěr MŽP.
Ředitelství silnic a dálnic bude muset do dokumentace zapracovat řadu podnětů a vypořádat se s nimi. Například občan Kaplice nesouhlasí s umístěním dálnice v Hubenově – Rožnově, neboť zářez by začínal už osm metrů od jeho domu.
„Dále konstatuje, že navržená šestimetrová protihluková stěna zamezí vysušovaní zdiva slunečním zářením a bude tak mít negativní vliv na celý objekt,“ píše se v závěrech řízení. Občan proto navrhuje v místě zbudování krátkého tunelu, přičemž svůj návrh podporuje i ekologickými argumenty, například ochranou kuňky žlutobřiché nebo užovky hladké a zachováním migračních tras zvěře.
Jiné starosti má občan Prahy, který požaduje zachování cyklostezek a tras pro turisty, kterým může hrozit přetnutí dálnicí. Hnutí Duha konstatuje, že by mohla být ohrožena evropsky významná lokalita Horní Malše, kde se vyskytují chránění živočichové, například perlorodky. „Dále poukazuje na to, že dálnice je v nejužším místě vzdálena od Malše pouze 0,5 kilometru a je pravděpodobné, že se do vod budou dostávat ropné produkty a zbytky posypových solí, a že může být ohrožena i vodní nádrž na pitnou vodu Římov,“ píší úředníci MŽP. O perlorodky, ale také o migrační trasy rysa nebo vydry, se zase zajímá Rakousko, které chce proto být účastníkem celého procesu.
„Účelem zjišťovacího řízení je stanovení oblastí, na které se má dokumentace EIA zejména zaměřit a tyto oblasti jsou specifikovány ve zmíněném dokumentu,“ uvedla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.
Úsek je rozčleněn na dvě stavby s dělícím bodem u nechvalně proslulých Nažidel, kde při nehodě autobusu před 15 lety zahynulo 20 cestujících. Téměř čtyři kilometry dlouhý úsek od Nažidel na jih by se měl začít stavět v roce 2021, hotovo má být o dva roky později. Dvanáct kilometrů od Kaplice-nádraží k Nažidlům má stejný předpokládaný datum zahájení výstavby, dokončení je plánováno na rok 2024. Dohromady se počítá s náklady sedm miliard. Termíny jsou ale mimo jiné závislé právě na průběhu procesu EIA.
Oba úseky jej přitom absolvují už podruhé. Dálnice (tehdy vedená ještě jako rychlostní silnice R3) získala kladné „zelené“ razítko už před 13 lety. Stalo se tak ale podle starého zákona z roku 1992, který dnes už neplatí, a stavba nebyla na seznamu prioritních projektů, takže neměla výjimku z nového zákona. Proces EIA tak běží paralelně s další přípravou, především výkupy pozemků a přípravou žádosti o stavební povolení.
Česká dálnice D3 se má na hranicích napojit na rakouskou rychlostní silnici S10, kterou Rakušané už dotáhli k Freistadtu zhruba 15 kilometrů od hranic. Na 22 nedávno otevřených kilometrech S10 přitom zbudovali hned osm tunelů, a to i v místech, kde by podle laického pohledu stačil zářez. Zvítězila ale snaha co nejméně narušit krajinu rakousko-českého pohraničí.