Na simulátorech se už školí i kamioňáci. Virtuální realita zvládne mlhu, krize i manévrování
Řidiči si musí zvyknout i na nově povinné senzory mrtvých úhlů.
Virtuální realita se kromě zábavního průmyslu začíná stále více používat i pro výcvik různých profesí. Zatímco například ve strojírenství se osvědčila třeba pro výcvik svářečů, v oblasti dopravy byly různé simulátory doménou hlavně v letectví či na železnici.
Nyní se již objevují i první výcvikové systémy pro nejpočetněji zastoupenou skupinu profesionálních řidičů – kamioňáky. O zácviku řidičů pomocí simulátorů s virtuální realitou informovala logistická společnost Raben. Ta používá systém VR Truck Simulator, který dokáže reálně reprodukovat podmínky v kabině během jízdy.
„Simulátor objevili kolegové z polské centrály při testování jiného produktu. Když přišli na jeho potenciál k využití pro naše řidiče, začal proces úprav a přizpůsobování požadavkům reálného provozu,“ říká Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben Logistics Czech.
Hoď mu tam kámen! ČD Cargo spustilo téměř dokonalý simulátor, Kupka jel do Jistebníku
Simulátor zohledňuje třeba různé druhy vozovek a fyzikální zákony působící při řízení 40tunového vozidla. Vyzkoušet si na něm lze reálné možnosti manévrování souprav na terminálech a parkovištích tak, aby co nejvíce odrážely skutečné pracovní prostředí řidičů.
Simulátory jsou vybaveny originálním volantem a sedadlem a uživatel se na svět může dívat buď speciálními brýlemi, nebo pomocí tří vestavěných LCD obrazovek.
Nabízí různé obtížné scénáře, při kterých bere v úvahu typ vozidla, druh silnice, povětrnostní podmínky i pohyb ostatních vozidel. „Dokážeme tak věrně nasimulovat například jízdu po horských silnicích v mlze nebo různé krizové situace, což je zejména pro nové řidiče velmi užitečné,“ doplňuje Kocálová.
Na simulátorech mohou podle ní své schopnosti zdokonalovat i déle pracující zaměstnanci, hodí se například pro zácvik s různými typy vozidel. Simulátor je přenosný a lze ho převážet tam, kam je potřeba.
Povinné radary
Řidičům simulátor umožňuje zvyknout si i na další novinku v kamionové dopravě. Od letošního července Evropská unie vyžaduje, aby byly kamiony a autobusy vybaveny senzory mrtvých úhlů, které řidiče upozorňují na objekty, které nejsou z kabiny vidět.
Usnadní jim to manévrování, což by mělo přispět k větší bezpečnosti účastníků silničního provozu i pasažérů nebo nákladu. Technologie funguje na principu lidarů, tedy zařízení, která využívají laserový paprsek a modelují geometrický tvar objektu mimo výhled. Doplňuje je nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu.