Konec monopolu SNCF. Francie chystá soutěže na dopravce
Francie má být další zemí, kde padne zvykové právo státního dopravce či jím ovládaných firem na provoz vlaků z peněz
Francie má být další zemí, kde padne zvykové právo státního dopravce či jím ovládaných firem na provoz vlaků z peněz daňových poplatníků. Může tak skončit monopol státní firmy SNCF.
Soutěže se mají týkat regionálních vlaků TER (Transport express régional), které dosud provozuje státní SNCF. Jde o vlaky, které si objednávají francouzské regiony, celkem jich je zapojeno do tohoto systému 20. Každý den vlaky TER jezdí 800 tisíc lidí.
Třicet let po jejich zavedení se francouzské regiony dohodly, že provozovatele těchto vlaků začnou soutěžit. První soutěže by měly být vypsány společně se změnou zákonů do poloviny příštího roku.
Regiony sdružené v organizaci Régions de France oznámily vládě, že nechtějí čekat až na rok 2023, kdy budou soutěže v souvislosti s 4. železničním balíčkem povinné. Vysoutěžené smlouvy mají nahradit přímý kontrakt s SNCF Mobilités. Otvírání trhu má být ale postupné.
Francouzské regiony dosud mohly podle stanovených pravidel mluvit do jízdních řádů, ale nikoliv už do toho, s kým budou jezdit. Řada francouzských regionálních politiků se inspirovala hlavně v Německu, kde spolkové země provoz výrazně soutěží. Tendry přinesly většinou úsporu peněz a lepší servis.
Zájem o cesty s vlaky TER sice roste, náklady na jejich provoz ale stoupají rychleji. Od roku 2002 počet cestujících stoupl o 49 %, náklady ale o 102 %.
Spolupráce na zajišťování železničních spojů mezi vládou a regiony se postupně mění, vláda na regiony postupně přesouvá i některé dálkové spoje. Jako první se dohodla s vládou Normandie, která pod sebe převzala dálkové spoje z Paříže do Caen, Cherbourgu Le Harve, Granville a Serquigny.
Oznámení o soutěžích přichází v době, kdy francouzským politikům dochází se SNCF trpělivost. Tento týden kritizovala dopravce francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borne za velké výpadky minulý víkend na pařížském nádraží Montparnasse.
Zatímco Francouzi se dosud konkurenci na železnici poměrně úspěšně brání, sami soutěží využívají v jiných zemích. Nejaktivnější je především společnost Keolis, která patří ze 70 % státní SNCF.
Soutěže jsou velkým tématem i v Česku, kde se o nich mluví už přes deset let. Výsledkem je ale zatím až na pár výjimek uhájené smlouvy Českých drah bez soutěže s ministerstvem dopravy a kraji.