Cenu ojetého vozu ovlivňuje i barva. Nejvíce na hodnotě ztrácejí zlatá a černá auta

Areál AAA Auto, Praha Dolní Chabry. Pramen: Aures HoldingsAreál AAA Auto, Praha Dolní Chabry. Pramen: Aures Holdings

Téměř tři čtvrtiny prodaných aut v síti AAA Auto jsou ve čtyřech barvách – šedá, bílá, černá nebo modrá.

Velikonoce jsou vnímané jako nejbarevnější svátky. I u aut hraje barva důležitou roli při prodeji. 73 % aut prodaných letos v české síti autocenter AAA AUTO a Mototechna je přitom jen ve čtyřech barvách – šedá, bílá, černá a modrá. Šedé a černé vozy jsou nejčastěji kombi, bílé SUV a modré hatchbacky. Údaje pocházejí z prodejních dat skupiny AURES Holdings v letošním roce. Podle údajů společnosti iSeeCars.com mohou nejvyšší hodnotu při dalším prodeji vozů zajistit méně běžné barvy, jako žlutá, béžová nebo oranžová.

Americká online platforma iSeeCars.com, která pomáhá lidem vyhledávat a nakupovat nové a ojeté vozy, analyzovala v loňském roce více než 1,3 milionu tříletých ojetých vozů, aby zjistila vliv barvy na hodnotu při dalším prodeji. Zjistili, že barva vozidla může ovlivnit jeho hodnotu až o 5 000 dolarů. Průměrný vůz ztrácí po třech letech 22,5 % své hodnoty, žluté vozy ale ztrácejí pouze 13,5 %, což představuje úsporu více než 3 000 dolarů ve srovnání s průměrným vozem. Béžové, oranžové a zelené vozy ztrácejí méně než 20 % své hodnoty. Naopak nejvíce ztrácejí hodnotu zlaté, hnědé a černé vozy, u kterých cena klesá po třech letech o více než 10 000 dolarů.

Proč má barva takový vliv na hodnotu vozu? Podle iSeeCars je na trhu jednoduše méně vozů ve žluté, oranžové nebo zelené barvě než v jiných barvách. A i když je o takovéto vozy i nižší zájem při prodeji, stále je poptávka daleko vyšší než reálná nabídka. Obdobnou situaci na českém trhu potvrzuje i největší prodejce ojetých automobilů u nás. „Tříletá auta průměrně odepisují alespoň 40 % hodnoty. Nejvíce ztrácí černá auta, což je z velké části dáno tím, že se jedná o vozy vyšších kategorií, které obecně ztrácejí hodnotu rychleji. Okolo průměru se pohybuje bílá, šedá, béžová, hnědá, červená a modrá metalíza. Nejlépe si cenu drží obyčejná základní modrá, a to díky tomu, že se jedná o vozy nejnižších kategorií. Dobře si cenu drží i méně obvyklé odstíny, jako oranžová a zelená metalíza nebo šedá bez metalízy,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

V nabídce prodeje ojetých vozů však převažují vozy v tlumených barvách. Podle údajů AURES Holdings je 73 % aut prodaných v Česku ve čtyřech barvách: šedé (24,9 %), bílé (20,1 %), černé (15,1 %) a modré (12,8 %). Šedé a černé vozy jsou nejčastěji kombi, bílá SUV a modré hatchbacky. Ani Čechy nejoblíbenější ojetý vůz – Škoda Octavia – nebývá barevnější. Čtyři pětiny vozů tohoto modelu prodaného v AURES Holdings je v jedné ze čtyř výše uvedených barev. „Mnoho řidičů se domnívá, že černá, šedá a stříbrná barva jsou nejlepší z hlediska dalšího prodeje. Ale jak ukazuje americká studie, na trhu je jich příliš mnoho na to, aby si udržely vyšší hodnotu. Proto by kupující, kteří hledají běžnější barvy s vyšší udržitelností ceny, měli zvážit koupi vozu v červené, bílé nebo modré barvě,“ doplnila Karolína Topolová.

Nejprodávanější automobily v AURES Holdings v ČR v roce 2024 dle barev a typu karoserie:

Hatchback Kombi SUV
1. Šedá

21,3 %

Šedá

27,5 %

Šedá

24,3 %

2. Bílá

18,8 %

Bílá

18,6 %

Bílá

22,3 %

3. Červená

17,0 %

Černá

18,1 %

Černá

16,9 %

4. Modrá

14,6 %

Modrá

15,1 %

Modrá

10,1 %

5. Černá

11,3 %

Červená

7,7 %

Červená

9,1 %

Tagy AAA Auto Aures Holdings barvy aut
Žádné komentáře