Obrazem: Ze štětové jímky se začíná klubat nové zdymadlo na Baťově kanálu
Nová komora a upravená Radějovka propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou a tím i městem Hodonín.
Na Baťově kanále se po 85 letech začíná rýsovat nová plavební komora. Na Sudoměřickém jezu u slovenského přístavu Skalica ji buduje společnost Metrostav DIZ. Komora spolu s navazujícím splavněním říčky Radějovky umožní plavbu z Baťova kanálu až do Hodonína.
Komora vzniká ve štětové jímce, kterou stavbaři celé staveniště ohraničili. Základová deska budoucího zdymadla má nyní vybetonované čtyři ze šesti dilatačních celků. Součástí projektu je i kompletní rekonstrukce jezu, což si nakonec vyžádalo změnu původně naplánovaného postupu.
„Projekt původně počítal s tím, že napřed opravíme jez a vodu mezitím budeme převádět přes samostatnou jímku plavební komory. To by však vedlo ke stísněné logistice a riziku rozplavení základové spáry pod komorou, a proto jsme po dohodě s investorem vymysleli jiné řešení. Oba objekty budujeme souběžně v jedné velké jímce a vodu převádíme bočním obtokem. Změna projektu jímky nás na začátku mírně zdržela, ale předpokládáme, že nové řešení zrychlí průběh další výstavby tím, že oba objekty budou moci být prováděny současně. První zvýšené průtoky v řece Moravě již prokázaly, že jímka funguje dobře a stavbu plavební komory neohrozily,“ uvedl vedoucí projektu ze společnosti Metrostav DIZ Lubomír Mik.
Stavbaři se také musejí vyrovnat s faktem, že středem koryta vede státní hranice se Slovenskem, staveniště se tak rozkládá na území dvou států. „Stavba má několik stavebních povolení na Slovensku i v Česku. Kvůli odlehlosti inženýrských sítí na české straně nám přišla vhod možnost napojení na elektřinu přes blízké slovenské přístaviště Skalica. Naopak obslužné asfaltové komunikace nám Slováci nepovolili využívat, tak jsme k zásobování stavby museli přizpůsobit polní cestu od české silnice I/55,“ doplnil Mik.
V následujících měsících stavbaři podle něj dokončí základy, aby v létě mohly navázat postupné betonáže samotné plavební komory a jednotlivých polí jezu. Komora s užitnou délkou 38,5 metru a šířkou 5,3 metru bude překonávat rozdíl hladin 2,7 metru.
Stavba začala loni v srpnu, zakázku získalo sdružení Swietelsky stavební a Metrostav DIZ s cenou 340 milionů korun. Zatímco stavbaři z Metrostavu DIZ pracují na jezu a komoře, kolegové od Swietelsky stavební mají na starosti splavnění zhruba 800 metrů říčky Radějovky až k ústí do Moravy.
Úprava koryta Radějovky spočívá v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku. V okolí má vzniknout biokoridor o rozloze téměř 24 hektarů.
Nová komora a upravená Radějovka propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Ředitelství vodních cest přitom trvalo na tom, aby stavba neovlivnila letošní plavební sezonu. V průběhu dubna proto stavbaři umožní napuštění této části kanálu tak, aby sezona mohla začít v tradičním termínu 1. května.
Dokončení stavby se předpokládá v listopadu 2025, nová část vodní cesty by tak měla být k dispozici pro sezónu 2026.