Aero Vodochody dodalo první L-39NG do Vietnamu
Letectvo Vietnamské lidově osvobozenecké armády převezme postupně celkem 12 českých cvičných strojů.
Český výrobce letadel Aero Vodochody dodal do Vietnamu první várku letounů L-39NG. Celkem jich Letectvo Vietnamské lidově osvobozenecké armády postupně převezme 12. Dodávky mají být dokončeny do konce letošního roku. Na převzetí prvních strojů upozornil na sociální síti X Lee Ann Quann.
Personnel from Vietnam People Air Force and Aero inspecting airframes of the first batch – Nguyen Nam Lien. If nothing changes, Aero will deliver the rest of the fleet before the end of the year. pic.twitter.com/iJ5fSq8lYq
— Lee Ann Quann (@AnnQuann) March 24, 2024
L-39NG je novou generací cvičného letounu L39. Plnit může také roli lehkého bitevníku. Avionika stroje je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace.
"The albatross has landed"
No. 2303, the first Aero L-39NG "Next Generation" advanced jet trainer of Vietnam People Air Force, getting some screen time. Arrived in a disassemblable state, No. 2303 hitched a ride on trucks to its designated Air Force base before being assembled. pic.twitter.com/L3LItpTpHR
— Lee Ann Quann (@AnnQuann) March 16, 2024
„Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší,“ uvedl již dříve Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod a marketing společnosti Aero Vodochody a dodal: „V porovnání s konkurencí z Itálie, Jižní Koreje nebo USA se jedná o nákladově velice dostupné a především dlouhodobě spolehlivé řešení pro moderní vzdušné síly.“
Nové stroje českého výrobce si již objednali například Maďaři, Vietnam nebo Ghana. Ministerstvo obrany České republiky pořídí čtyři letouny pro Centrum leteckého výcviku Pardubice s tím, že na další čtyři má opci.
Letoun, jehož cena se odhaduje na 10 milionů amerických dolarů, vyniká podle výrobce oproti výkonnějším cvičným strojům kategorie M-346 či Jak-130 nízkými provozními náklady a dlouhým doletem. Mezi jeho hlavní výhody patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím (např. použití kompozitových dílů, mokré křídlo, plnění paliva centrálním bodem atd.) a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M.
"Good to see you!"
Aero L-39NG No. 2303 of Vietnam People Air Force taxiing in preparation for flight training – HoangPhuc. Of the twelve airframes ordered by the Air Force, No. 2303 is delivered as part of the first batch and it's also the first to take to the sky. pic.twitter.com/D3Xc7OXaq4
— Lee Ann Quann (@AnnQuann) March 24, 2024