Bez strojvedoucích za běžného provozu. Švýcarské dráhy úspěšně otestovaly automatické vlaky
Provoz osobních vlaků bez strojvedoucích není naší prioritou, tvrdí SBB.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) provedly úspěšně první zkušební jízdy automatického provozu lokomotiv, aniž by na stanovišti fyzicky hnací vozidlo ovládal strojvedoucí. Test ovládání lokomotivy v režimu ATO (Automatic Train Operation) probíhal za běžného provozu. Dráhy, které bojují s nedostatkem strojvedoucích, ale současně uvedly, že zatím neplánují větší rozšíření samořiditelných vlaků.
SBB o úspěšných testech s dálkově ovládanou lokomotivou informovala v tiskové zprávě. Zkoušky probíhaly ve spolupráci se společností Alstom. Lokomotivy ovládali strojvedoucí ze vzdáleného dispečinku.
Podle švýcarských drah by se mohla taková technologie uplatnit hlavně při údržbách tunelů či na stavbách, kdy se lokomotivy pohybují jen na kratší vzdálenosti. Možností je také ji využívat při zajíždění a vyjíždění z dep. „To by umožnilo strojvedoucím nastupovat a vystupovat společně s cestujícími,“ plánují dráhy.
Test na seřaďovacím nádraží
V době nedostatku strojvedoucích a intenzivním náboru nových posil se v tiskové zprávě úzkostlivě vyhýbají informacím o možném větší rozšíření automatiky. „Je třeba vyvinout technické systémy a přizpůsobit provozní procesy a předpisy – a to na evropské úrovni. Jedno je jisté: využití samoříditelných vlaků s cestujícími stále není u SBB prioritou,“ uvedl dopravce. Podle SBB bude trvat ještě několik let, než se technologie stane běžnou součástí provozu.
Testování probíhalo během několika dnů, podílelo se na něm 24 strojvedoucích, kteří lokomotivu umístěnou v Curychu obsluhovali dálkově z dispečinku v Oerlikonu. Jedná se o jeden z prvních testů v Evropě, ke kterému došlo za běžného provozu na seřaďovacím nádraží a nikoliv mimo reálný provoz.
SBB ovládací panel od Alstomu přirovnávají k simulátoru. S jediným rozdílem: obrázky na obrazovkách odpovídají skutečnosti. Lokomotiva během testů jezdila maximálně 30 km/h. Pro jistotu byl na stanovišti v lokomotivě strojvedoucí pro možné převzetí řízení. Ani jednou to ale nebylo potřeba.
Dráhy chystají testování dalších funkcí automatického řízení vlaku. Půjde například o projekty automatického zrychlení a brzdění v nákladní dopravě nebo automatické rozjezdy vlaků.