Co metr, to dopravní značka. Praha tvoří manuál, má zamezit balastu a zahlcení cedulemi
Dopravní značení kultivovaně. Ulice by podle urbanistů měly být po úpravách přehlednější a příjemnější.
Pražští radní schválili záměr na vypracování metodického materiálu Kultivovaného dopravního značení v prostředí města jako doplňku k Manuálu tvorby veřejných prostranství.
Příští rok proběhnou první pilotní projekty ve vybraných lokalitách po projednání s příslušnými městskými částmi.
Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba je Praha na mnohých místech přehlcena značkami. Jejich podoba a umísťování se přitom řídí předpisy, které se soustřeďují pouze na bezpečnost a plynulost dopravy.
„Nebere se ale už v úvahu, že značky tvoří součást prostředí města pro všechny jeho uživatele a ve všech typech prostředí, ve kterém vytváří nepřehledný vizuální balast,“ říká Hřib.
Díky novému manuálu by podle něj měl tento balast vymizet a ulice by měly být přehlednější a příjemnější.
Praze vadí, že dopravní značky jsou shodným mechanickým způsobem osazovány v historickém centru i na periferii, v úzkých uličkách i na širokých komunikacích bez ohledu na prostředí, ve kterém se značka nachází.
V minulosti se už úpravy značení podle nových pravidel aplikovaly na náplavce Rašínova nábřeží, na Vyšehradě a v oblasti „Muzejní oázy“. Příklady dobrých a špatných postupů můžete vidět ve fotogalerii.
Sloupky značek často překáží v chodníku průchodu chodců nebo lidí s kočárkem, nebo i zakrývají výhled na nejcennější památky. Současná legislativa podle pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) umožňuje používání různých velikostí, podob a umístění značek, není však dostatečně využívána s ohledem na místo, kde se značky nacházejí a jak jej lidé využívají.
Právě IPR bude metodický materiál „Kultivované dopravní značení v městském prostředí“ zpracovávat. Značení by mělo být srozumitelnější a lépe zasazené do prostoru. „Vytvořené zásady budou vyzkoušeny v několika různorodých prostředích a závěry budou pak zapracovány do finálního dokumentu. Výsledkem mohou být i doporučení pro úpravy legislativy,“ dodává Zdeněk Hřib.
Co metr to značka
V současné situaci dochází podle Institutu především u svislého dopravního značení často k mechanickému navrhování a instalování nadměrného množství s cílem popsat každý metr. Často jsou značky ve zbytečně nadměrných velikostech a bez aktivního hledání možností sdružování a alternativních pozic.
„Dochází tak k situacím, kdy si na předpolí Pražského hradu připadáme jak na dálničním nájezdu, na chodníku neprojedeme s kočárkem z důvodu umístění nadměrně velké značky na dva sloupky místo použití menší velikosti pouze na jednom sloupku, nebo je chodník osazen lesem značek, které by mohly být umístěny a sdruženy např. na sloupy veřejného osvětlení,“ popisují urbanisté.
IPR bude spolupracovat hlavně s odbory magistrátu a TSK. Hotovo má být do konce příštího roku, pilotní lokality se vyberou do března 2025. Změnu dopravního značení lze podle IPR provést často velmi rychle.
Zatím se uvažuje o Starém Městě, Žižkově, Zahradním městě, Jižní městě nebo v Ďáblicích. Nepředpokládá se vždy řešení celého území, ale pouze specifických lokalit podle místního charakteru zástavby a dopravních režimů. Z vybraných území bude vytipována vždy malá oblast (např. blok domů), nebo několik ulic či křižovatek, které budou reprezentativní.