Největší síť sdílených kol v Polsku. Nový systém propojí 31 obcí

Příprava projektu Metrorower. Zdroj: Górnośląsko-Zagłębiowska MetropoliaPříprava projektu Metrorower. Zdroj: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Kola budou na stejné úrovni jako MHD.

V polské Metropoli Horní Slezsko-Zagłebie (GZM) startuje projekt Metrorower. Jde o největší systém městských sdílených kol v zemi a jeden z největších v Evropě. Sedm tisíc kol umožní cestování po 31 obcích GZM bez ohledu na hranice mezi nimi. Provozovatelem je společnost Nextbike.

Zavedení Metroroweru proběhne na etapy. V té první je od neděle 25. února uživatelům k dispozici 1 260 sdílených kol v osmi obcích. Rozšíření o dalších 23 obcí GZM pak má následovat již 1. srpna.

Metrorower bude fungovat celoročně, v zimě však jen s polovinou z celkového počtu kol. K zapůjčení kola je tradičně nutná registrace a stažená aplikace – Transport GZM nebo NextBike. Další využívání služby je pak podobné sdíleným kolům v jiných měst.

Půlhodina za šest korun, rok za čtrnáct stovek

Majitelé střednědobých či dloudobých jízdenek v systému integrované veřejné dopravy Transport GZM mohou kola využít až 30 minut denně zcela zdarma.

Půjčení dlouhé 1 minutu až 30 minut vychází na 1 zlotý, tedy v přepočtu necelých šest korun. Za hodinu zaplatí uživatel maximálně 2,50 zlotých, což je v přepočtu asi 15 korun. Měsíční předplatné vyjde v přepočtu na 176 korun a zahrnuje 60 volných minut denně. Stejná denní minutáž je součástí i pololetního předplatného za v přepočtu 760 korun i ročního za v přepočtu 1 407 korun. Kompletní ceník s dalšími detaily je k dispozici na webu metrorower.transportgzm.pl.

Kolo jako rovnocenný prvek udržitelné městské dopravy

„Naše kola mají stejné barvy jako autobusy a není to náhoda. Metrorower nepovažujeme za rekreační vozidlo, i když i v této roli bude fungovat perfektně. Je rovnocenným prvkem udržitelné městské dopravy vedle tramvají, autobusů a trolejbusů,“ uvedl předseda představenstva GZM Kazimierz Karolczak.

Zástupce GZM pro novou mobilitu Marcin Dworak dodal, že řešení je ideální pro tzv. „poslední míli“.

„Kolo nás může dovézt na zastávku nebo místo, kam pěšky nemůžeme, nechceme nebo nemáme čas se dostat,“ vysvětlil.

Sdílená kola jsou vybavena GPS, nebude tak nutné jejich připevňování ke stojanům, jako tomu bylo v GZM doposud. Jedná se o nejnovější model SmartBike 2.0, který je lehčí, obratnější, dynamičtější a pohodlnější než předchozí kola.

Stanice pro výpůjčky a vrácení kol v rámci systému Metrorower.
Zdroj: Miasto KatowiceStanice pro výpůjčky a vrácení kol v rámci systému Metrorower.
Zdroj: Miasto KatowiceSdílená kola Metrorower. Zdroj: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
Tagy Katovice Metropole Horní Slezsko-Zagłebie Metrorower nextbike Polsko sdílená kola sdílená mobilita
2 komentáře