Nošovický Hyundai vyrobil nejvíce aut za posledních pět let, chystá se na větší podíl elektromobilů
Diesel na ústupu. Naftové motory tvoří už jen 7 % z celkové produkce.
Automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila v loňském roce 340 500 aut. Meziročně je to o 18 tisíc vozidel více. Stanovený plán výroby závod překonal o 12 tisíc vozů. Větší počet vyrobil naposledy v roce 2017.
K výrobním výsledkům, které prezident HMMC Changki Lee hodnotí jako úspěšné, měla napomoci stabilizace dodávek polovodičů i dalších dílů, ale také značná poptávka i vyšší efektivita výroby.
Meziroční nárůst vyrobených automobilů o 5,3 procenta převyšuje celkový předpoklad nárůstu prodejů po automobilech prezentovaný na sklonku loňského roku Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). Ta předpokládala za rok 2023 nárůst prodejů jen o 2,5 procenta.
Elektrická Kona dohnala i30
„Dlouhodobě nejvyráběnější model Tucson tvořil loni v Nošovicích 72 % výroby. Dva z pěti těchto vozů jsou přitom hybridní nebo plug-in hybridní variantě. Roční produkce vozu Kona Electric poprvé dosáhla na úroveň modelové řady i30, oba modely měly shodně 13% podíl. Zbylá 2 % připadala na sportovní vůz i30 N,“ napsal HMMC v tiskové zprávě.
Pro letošní rok chystá HMMC co do obměny modelového portfolia zahájení výroby inovovaných verzí modelu Tucson a řady i30. Výroba a prodej inovovaného modelu Tucson budou zahájeny na přelomu prvního a druhého kvartálu roku.
Česko až na šestém místě
Český trh je v počtu dodaných aut z Nošovic s více jak 16 tisíci vozidly až na šestém místě. Nejvíce jich zamířilo do Německa, Velké Británie, Francie, Španělska a Polska, a to rovnou polovina z loňské produkce.
K exotickým destinacím s desítkami dodaných vozů se řadí např. Brunej, Madagaskar, Chile či Salvador. Celkově dodal závod v loňském roce vozy do 73 zemí.
Stovky miliard do přestavby
Automobilů s dieselovými motory vyrobili loni v HMMC už jen 7 % z celkové produkce. Poklesl i podíl manuálních převodovek, a to na 24 %. Na podle vlastních slov dlouhodobý a nezvratný trend hodlá automobilka reagovat ukončením výroby manuálních převodovek v hale Převodovkárna 1. Dojít k tomu má na konci února. Podobně jako bývalá hala Převodovkárna 2 bude přebudována v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž baterií do elektromobilů.
Podle nedávného článku deníku E15 může nyní továrna v Nošovicích vyrábět maximálně 30 procent aut na elektřinu. Podíl aut s čistě elektrickým pohonem by měl přitom v roce 2030 tvořit hned 70 procent produkce závodu. Vedení automobilky Hyundai jej tak plánuje za stovky milionů až miliardy upravit tak, aby mohl vyrábět větší podíl elektromobilů, případně jen elektromobily.
Aktuálně se zpracovává několik variant přestavby linky, ze které v současnosti sjíždějí vozy se spalovacím i elektrickým pohonem společně. K samotné úpravě by mohlo dojít buď v roce 2025, nebo později. Výrobu to narušit nemá.