Do vídeňských ulic vyjely první čtyři z 60 objednaných elektrobusů, dobíjejí se u hřbitova
Koncem roku 2025 chce dopravní podnik Wiener Linien pětinu autobusové flotily provozovat bez emisí.
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien uvedl tento týden do provozu první čtyři elektrobusy z nové objednávky. Do roku 2025 se v ulicích Vídně objeví celkem 60 elektrobusů standardní délky. Tou dobou chce Wiener Linien přibližně pětinu autobusové flotily provozovat bez emisí. Na jihu Vídně proto otevírá i nové servisní centrum pro elektrobusy.
Elektrobus není ve vídeňských ulicích novinkou. Už přes deset let jezdí v centru rakouské metropole na dvou linkách osmimetrová vozidla na elektrický pohon. V posledních letech vídeňský dopravní podnik testoval i několik elektrobusů o standardní délce kolem dvanácti metrů. Na základě získaných poznatků se následně rozhodl objednat desítky kusů těchto elektrobusů. A první z nich právě začínají vozit cestující.
Se čtveřicí vozů Mercedes eCitaro se cestující mohou setkat na linkách 71A a 71B v jihovýchodní části Vídně. Obě linky mají konečnou zastávku u třetí brány vídeňského ústředního hřbitova (Zentralfriedhof 3. Tor), kde dopravce zřídil rychlodobíjecí stanici se čtyřmi nabíječkami o výkonu 300 kW. Elektrobusy se zde po každé jízdě nabíjí přibližně 20 minut.
Přes noc se garážují a dobíjí v právě dokončovaném kompetenčním centru pro elektromobilitu ve čtvrti Siebenhirten na jihu města. Zde se nachází zázemí pro údržbu nových elektrobusů. Odpadní teplo z nabíjecích zařízení slouží k vytápění servisní haly.
Dopravce Wiener Linien uvádí, že své elektrobusy dobíjí energií z obnovitelných zdrojů. Bateriové autobusy ve Vídni nevyužívají ani pomocné dieselové vytápění, topení zajišťují klimatizační systémy s tepelným čerpadlem.
„Už nyní vozíme 80 procent cestujících bez emisí v metru a tramvajemi. Dnešní start nových elektrobusů na pravidelných linkách znamená pro Vídeň další milník na cestě ke klimatické neutralitě. Do roku 2025 převedeme přibližně pětinu vozového parku autobusů na bezemisní pohony. Do nákupu elektrobusů a výstavby rychlonabíjecích stanic investujeme společně s ministerstvem pro ochranu klimatu a Evropskou unií kolem 48 milionů eur,“ uvedl městský radní Peter Hanke.
Do dvou let chce Vídeň bateriovými vozy eCitaro plně pokrýt celkem devět linek. Dopravní podnik navíc souběžně připravuje i běžný provoz desítky vodíkových autobusů na lince 39A v kopcovité severní části města.