Švýcaři obnovili provoz osobních vlaků přes Lötschberg až do Itálie, zastavilo je papírování
Po původní Lötschbergské dráze jezdí již jen nové jednotky Stadler FLIRT 4. generace.
Po roční pauze jezdí znovu přímé osobní vlaky po jedné z nejatraktivnějších železničních tratí ve Švýcarsku z Bernu až do italské Domodossoly. Provoz přímé linky po původní Lötschbergské dráze byl zastaven loni se změnou jízdního řádu kvůli schvalování nových jednotek Stadler Flirt v Itálii.
Obnovení provozu každé dvě hodiny oznámil švýcarský dopravce BLS na svých stránkách. Cesta těmito spoji v celé délce je spíše pro fanoušky železnice a výhledů: vlak jede podstatně déle (2 hodiny a 15 minut) než dálkové spoje mezi Švýcarskem a Itálií trasované Lötschbergským úpatním tunelem (Bern – Domodossola 1 hodina a 34 minut). Nabízí ale podstatně zajímavější výhledy, zejména do údolí Rhony nad Brigem.
Nové jednotky Stadler Flirt se na trase přes Lötschberg objevily loni v prosinci, kompletně postupně nahradily starší soupravy. Nabízejí větší komfort a prostor. Kromě panoramatických oken a bistro zóny jsou vybaveny také elektrickými zásuvkami u každé sedačky.
Přísun nových vlaků před změnou jízdního řádu. BLS nasadí přes Lötschberg jednotky MIKA
Důvodem loňského zastavení provozu do Itálie byly problémy se schvalováním nové jednotky v Itálii. Švýcarsku se nepodařilo vyjednat včas dohodu s EU o uznávání schvalování vozidel, jednotka tak pro provoz na pár kilometrech v Itálii musela absolvovat byrokratické kolečko pro povolení provozu v EU.
Jednotky Stadler FLIRT 4. generace nesou u BLS označení RABe 535 a obchodní název MIKA, což je zkratka spojení Moderner innovativer kompakter Allroundzug). Jednotky jezdí u BLS od roku 2021, dopravce jich má objednáno celkem 58. Detailně je popsána na stránkách BLS.