DB Schenker využívá v Evropě desetitisíce vozidel. Do konce roku bude každé sté na elektřinu
Stěžejním polem pro elektrická auta je zatím doručování zásilek, zejména takzvaná logistika na poslední míli.
Logistická společnost DB Schenker loni oslavila 150 let své historie a patří tak mezi nejstarší firmy v oboru na světě. Vždy si přitom zakládala na průkopnictví, takže se například již v 19. století „globalizovala“ zakládáním poboček po Evropě i ve Spojených státech. Stejně tak jí nechybělo inovátorství – první letecké přepravy uskutečnila v Německu v roce 1924, tedy v éře dvouplošníků, kdy ani nákladní automobil nebyl běžnou záležitostí. Podobně dnes firma nastupuje do nové pozemní mobility, v níž fosilní paliva má nahradit elektřina.
V současnosti DB Schenker v Evropě pravidelně využívá zhruba 33 700 vozidel včetně těch partnerských a do konce tohoto roku plánuje společně se svými dopravci provozovat elektrický park čítající přes 300 vozů. „To je podle našich znalostí největší elektrický vozový park v evropské pozemní dopravě s výjimkou balíkových přepravců,“ říká mluvčí společnosti Marion Arnold.
E-mobilita se zatím v nákladní dopravě prosazuje výrazně pomaleji než v individuálním motorismu, protože nákladní vozy představují vzhledem k požadovanému výkonu a nosnosti složitější technický rébus. Stěžejním polem pro elektrická auta je tak zatím právě doručování zásilek, zejména takzvaná logistika na poslední míli, kterou vzhledem k pravidelným kratším trasám v městském provozu ideálně obslouží právě bateriové dodávky.
„Využití elektrických vozidel musí odpovídat stupni jejich technického rozvoje, aby bylo efektivní. Nicméně na trhu už je i stále větší nabídka těžkých nákladních vozidel, byť jejich akční rádius je podstatně nižší než u alternativ na naftu. Ale zase jde zjednodušeně o to, určit jim tu správnou práci,“ říká Daniel Ševčík ze společnosti ChargeUp, která dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.
S elektrickým pohonem tam, kam jiní nemohou
Jeho slova potvrzuje praxe společnosti DB Schenker v regionu bývalého Československa, který nezůstává stranou jejích rozvojových plánů pro novou mobilitu. Již před dvěma roky, v prvním čtvrtletí 2021 firma nasadila v Praze do provozu čistě elektrickou dodávku Mercedes Sprinter. V Bratislavě zase pro obsluhu městské logistiky – doručování a svoz sběrných zásilek – používá nákladní vůz Volvo FL.
„Díky elektrickému pohonu máme přístup do oblastí, které nejsou dostupné pro vozy s motory na fosilní paliva,“ říká ředitel DB Schenker pro Česko a Slovensko Tomáš Holomoucký s tím, že v obou případech je auto poháněné elektromotorem velmi vhodným řešením. Firma už přitom vstoupila i do sféry těžké nákladní dopravy na baterie. Pro pevnou trasu mezi zákazníkem a svým logistickým centrem v Brně využívá tahač Volvo FM 42 s 24tunovým návěsem.
DB Schenker přiznává, že rozšiřování e-mobility není pouze její vlastní uvědomělou iniciativou, také stále větší část zákazníků poptává přepravu šetrnou k životnímu prostředí. Elektromobilitu v barvách této firmy tak čeká další rozvoj. „Máme rozpracováno několik projektů, kde je v centru pozornosti využití vozidel s elektrickým pohonem. V roce 2024 plánujeme rozšíření našeho elektrického vozového parku,“ říká Tomáš Holomoucký. Společnost podle něj nevyužívá hybridy, v rámci alternativních pohonů ale sáhla například po bio-LNG a v oblasti Prahy provozuje pro zákazníka dva 24tunové kamiony na tento pohon.
Dvě hodiny nabíjení denně stačí
Elektrická vozidla firma nabíjí převážně na svých terminálech v Praze, Brně a Bratislavě, kde má vlastní dobíjecí stanice. Nezříká se ale ani využití veřejných dobíječek, pokud to dopravní situace a časový harmonogram umožňují. Svého druhu perličkou je v českých podmínkách provoz těžkého tahače Volvo v Brně. Vůz je vybavený trakční baterií s kapacitou 540 kilowatthodin. Předpokládaná doba provozu na plné nabití činí osm hodin a dobíjení zajišťuje střídavý, tedy AC, Wallbox o výkonu 43 kilowatt. E-truck se nabíjí maximálně dvě hodiny denně, což stačí na naplnění jedné čtvrtiny kapacity baterie. To pokryje denní spotřebu jeho provozu na úseku Blučina – Brno.
„Technologie dobíjení se rozvíjí stejně jako samotné automobily, takže dnes už není problém pořídit si dobíjecí stanici o výkonu stovek kilowatt a nabíjet i těžké nákladní vozidlo na potřebnou úroveň v čase pauzy na oběd,“ podotýká Daniel Ševčík z ChargeUp. Protože veřejná síť superrychlých dobíječek je zatím v tuzemsku minimální, je o to víc na samotných firmách, aby do podobné technologie investovaly samy. Odměnou je pak úspornost provozu při dobíjení za tarif od dodavatele energie a zároveň také možnost si energii vyrábět prostřednictvím fotovoltaických panelů.
Těchto výhod elektromobility jsou si dobře vědomi i v DB Schenker, takže v Praze, Ústí nad Labem, Dobřanech nebo Bratislavě instalovali střešní fotovoltaické elektrárny, které lze jako zdroj využít pro veškerou elektřinou poháněnou techniku vysokozdvižnými vozíky počínaje a nákladními automobily konče. „Pokračujeme přitom v rozšiřování fotovoltaických elektráren do dalších terminálů, abychom byli připraveni na rozšíření elektrického vozového parku. Další instalace plánujeme v roce 2024,“ říká Tomáš Holomoucký.