Konec dieselů? Nafty se u nás prodává čím dál více. Díky růstu ekonomiky
Zatímco prodeje nových aut na naftu v Česku začínají klesat, na spotřebě to není zatím není vidět. Naopak. Díky rostoucí
Zatímco prodeje nových aut na naftu v Česku začínají klesat, na spotřebě to není zatím není vidět. Naopak. Díky rostoucí ekonomice i přes úspornější motory její odbyt letos roste. Vyplývá to z dat, která zveřejnila Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
Celkový objem dodávek motorové nafty na český trh dosáhl za 1.pololetí roku 2017 2318 tis. tun (tj. 2.750 miliardy litrů ). Proti stejnému období roku 2016 stoupla spotřeba o 3,5 %.
Ještě větší růst vykazuje spotřeba nafty v dlouhodobějším horizontu: od roku 2010 stoupla spotřeba o více než 18%. Podle Václava Louly z ČAPPO je hlavním důvodem růstu spotřeby vývoj ekonomiky, nárůst tranzitní kamionové dopravy a také větší počet ojetých aut na naftu dovezených ze zahraničí.
Spotřeba nafty ve druhém pololetí může dál růst, což ukazují výsledky mýtného systému, podle kterého se dá poznat provoz kamionů jezdících takřka výhradně na naftu. Tradiční prázdninový pokles počtu transakcí a nižší výběr mýta se nekonal. „V srpnu kamiony učinily na zpoplatněných komunikacích 39,3 milionu mýtných transakcí, což je čtvrtý nejlepší letošní výsledek,“ říká mluvčí mýtného systému David Šimoník.
V Česku se za pololetí na čerpacích stanicích vytočilo 3,77 miliardy litrů pohonných hmot, nafta tvořila téměř tři čtvrtiny. Spotřeba automobilových benzínů stagnovala, klesla o 0,5%. Po letech poklesu tak odchází k zastavení tohoto trendu. Dlouhodobě je spotřeba benzinů výrazně nižší, než před lety: od roku 2003 spadla o čtvrtinu.