Roční jízdenka ČD za 47 korun. Podvodníci na sítích nyní po celebritách sází na dopravu
Buďte opatrní na podobné podvody a nezadávejte své údaje na podezřelých stránkách, varují ČD.
Na sociální síti Facebook právě na české uživatele útočí další vlna podvodných příspěvků. Po celebritách slibujících recept na zbohatnutí či společnosti ČEZ nabízející desetitisíce každému odběrateli elektřiny si „scammeři“ vybrali další všeobecně známou značku – České dráhy.
Zahraniční útočníci tentokrát zneužili nejen loga dopravce, ale i fotografií z jeho akcí. Čas investovali také do vytvoření profilu „ČD Česká Republika“ tvářícího se jako oficiální stránka drah. Sponzorovaný příspěvek opatřili také komentáři, které mají špatnou češtinou imitovat jiné uživatele, a rozptýlit tak obavy z podvodu u podezřívavějších čtenářů.
Kromě poněkud propracovanějšího provedení se však ani tento útok od těch předešlých příliš neliší – cílí na lidi, co se v internetovém prostředí příliš neorientují a reagují na naivní slib jednoduchého zisku či výhody.
Profil nabízí exkluzivní akci v podobě ročního cestování zdarma s ČD za 47 korun, což doprovází fotomontáž kupónu s QR kódem drah.
„Ihned po zveřejnění jsme začali podnikat kroky k odstranění této a dalších podobných stránek z Facebooku,“ uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí drah Vanda Rajnochová.
„Varujeme před těmito stránkami a nedoporučujeme je otevírat či poskytovat na nich jakékoliv osobní údaje,“ dodala s tím, že ČD pro komunikaci používají pouze oficiální profil České dráhy s modrým štítkem ověření.
Na něm dráhy cestující nabádají, aby byli opatrní a na podezřelých stránkách nic nevyplňovali. Na dotaz, zda se již na dopravce obrátil někdo z podvedených, však mluvčí neodpověděla.
Podvodné reklamy a články, které lákají krkolomnou češtinou na slibný přivýdělek pod záštitou veřejně známých osobností, nejsou žádnou novinkou. Právě „výhodné“ investiční nabídky se zárukou od slavných jsou mezi internetovými zloději oblíbeným způsobem, jak okrást důvěřivé uživatele.
Podvodníci někdy vytváří i celé weby, které mají evokovat zavedené mediální značky, aby získali důvěru. Před několika měsíci se stal terčem útoku například web Aktuálně.cz.
Princip podvodu je přitom prostý. Člověk klikne na reklamu a na cílovém webu, který se na první pohled snaží tvářit jako seriózní článek, vyplní své údaje výměnou za podrobnosti o údajné nabídce. Údaje pak slouží k vylákání peněz, nebo jsou přeprodány dalším podvodníkům.
Společnost Meta provozující Facebook obvykle podvodnou inzerci blokuje jen s velkým zpožděním. Na novinářské dotazy nereaguje a klientské centrum, které by podobné problémy řešilo, v Česku neprovozuje.