Kanál DOL za 600 miliard ze studie vyšel efektivně. S labskou větví je ale na hraně
Prezident Miloš Zeman musel mít v posledních dnech radost. Jím prosazovaný kanál Dunaj-Odra-Labe (DOL) těsně prošel hodnocením ekonomické efektivity, které
Prezident Miloš Zeman musel mít v posledních dnech radost. Jím prosazovaný kanál Dunaj-Odra-Labe (DOL) těsně prošel hodnocením ekonomické efektivity, které si v podobě studie proveditelnosti nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Práce na studii probíhaly od července 2016. Deník Zdopravy.cz získal informaci o výsledku ze dvou zdrojů, ministerstvo dopravy ji následně potvrdilo.
Projekt jako celek přitom stanovenou hranici překročil jen velmi těsně. Dolů jej táhne labská větev kanálu, se kterou jsou spojeny největší náklady. Její součástí jsou například plavební tunely. Labskému kanálu nepomohla ani změna metodiky, která byla schválená až v průběhu prací na studii. Mnohem lépe pak vychází omezená varianta, která představuje propojení jen dvou řek: Odry a Dunaje.
Materiál by měl nyní zamířit do úředního kolečka na ministerstvu včetně centrální komise, začátkem příštího roku by se jím měla zabývat vláda, která rozhodne, co dál. Následovat by mohlo hodnocení vlivu na přírodu, u kterého zpracovatelé studie předpokládají velké střety. Proti kanálu už se ozvala řada přírodovědců.
Náklady na stavbu všech tří větví kanálu se odhadují na téměř 600 miliard korun (582 mld.), při vynechání labské větve by byly zhruba poloviční (281 mld.). S výsledky studie už se seznámil i prezident Zeman, který prosazuje projekt jako celek včetně Labe. Studie vyšla na 22 milionů korun.