Řídící letového provozu stávkují nejvíc ve Francii. Udělejte s tím něco, vyzývají aerolinie politiky
Evropským aeroliniím dochází trpělivost s francouzskými řídícími letového provozu a jejich protesty. Asociace leteckých společností A4E spočítala, že Francii jde
Evropským aeroliniím dochází trpělivost s francouzskými řídícími letového provozu a jejich protesty. Asociace leteckých společností A4E spočítala, že Francii jde na vrub většina stávek dispečerů v Evropské unii. Konkrétně činí francouzský podíl dvě třetiny všech stávkových dnů, které se udály od roku 2004.
„Více než 250 stávkových dní je příliš. Nemůžeme dovolovat těmto dobře placeným zaměstnancům, aby dál omezovali práva milionů evropských cestujících,“ uvedl výkonný ředitel asociace Thomas Reynaert. Naposledy se před několika dny stávkovalo především v řídících střediscích v Marseille a Remeši kvůli plánům prezidenta Emmanuela Macrona na úpravu pracovního práva. Právě jakékoliv pokusy o změnu zákoníku práce jsou ve Francii tradičně nejčastějším důvodem k odborářským protestům.
Stovky letů musely být zrušeny, jen u největších evropských aerolinií Ryanairu to v úterý postihlo přes 20 tisíc cestujících. Další lety nabíraly zpoždění. Asociace proto vyzvala francouzské politiky, aby využili nadcházejícího Národního dopravního summitu a pokusili se změnit pravidla. Žádají například podrobné informace o stávce 72 hodin předem nebo urychlení celoevropských projektů, které fakticky ve vzduchu smažou státní hranice. Jenže i proti tomu se v minulosti stávkovalo. Podle asociace způsobily stávky dispečerů od roku 2010 evropské ekonomice škody ve výši 12 miliard eur.
Čeští řídící letového provozu jsou přitom oproti francouzským kolegům úplní beránci. Když stávkují, tak pouze symbolicky, bez ohrožení provozu.. To se stalo například v roce 2014, kdy podpořili zahraniční kolegy. Rok předtím hrozili stávkou kvůli údajným snahám ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka odvolat šéfa ŘLP Jana Klase.