Dovozy ojetin v srpnu přestaly klesat, začaly opět zdražovat
Rychleji přibývá ojetých dieselů, což může být způsobeno jejich nahrazováním elektromobily.
Počet dovezených ojetých osobních aut v srpnu začal letos poprvé meziročně růst. Větší nabídka na trhu ale paradoxně nevede k poklesu cen, naopak se mírně zvyšují.
Data o počtech dovezených aut zveřejnil Svaz dovozců automobilů, údaje o cenovém vývoji na trhu pravidelně analyzuje AURES Holdings.
Počet dovezených ojetých vozů v srpnu stoupl v meziročním srovnání řádově jen o desítky. Za celý rok stále ještě objem dovozu klesá: od ledna do srpna o 7,1% na 106 692 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,7 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 49,38 %, starších 15 let je 23,40 %.
Podle dat AURES Holdings se za prvních osm měsíců letošního roku na českém trhu s ojetými automobily objevilo 595 tisíc aut s mediánovou cenou 199 tisíc korun a stářím 10,8 roku, což je o 25 tisíc vozů – tedy o 4,3 procenta – více než ve stejném období loňského roku. Auta jsou také o něco dražší (medián +20 tisíc Kč), zato malinko omládla (10,8 vs 11,1 roku).
Přibývá elektromobilů
Ze statistik vyplývají i další zajímavé údaje – například výrazný procentuální nárůst nabídky hybridů (43,5 %) a hlavně elektromobilů (87 %). Rostou ovšem z nízkých základů, a tak v celkovém mixu ojetin mají stále minimální zastoupení (1,1 % hybridy, 0,64 % elektromobily); ani další alternativní paliva do nabídky výrazně nepromlouvají (1,6 % LPG, 0,36 % CNG).
Významný je ovšem sedmiprocentní nárůst počtu nabídek dieselových ojetin. Na sekundárním trhu se tedy letos objevilo 45 procent naftových a 51 procent benzinových ojetin. „To je zajímavý údaj, můžeme spekulovat, co za tím stojí. Pravděpodobně vyšší dovozy dieselů ze zahraničí, kde jsou nahrazovány elektromobily. Otázka je, zda budou nacházet kupce, protože v Česku jdou víc na odbyt benziny, což cítíme i na našich prodejích. V AAA AUTO zákazníci poptávají nejčastěji benzinová auta, jež tvoří 57 % našich prodejů,“ říká výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Luboš Vorlík. „Cítíme, že posun k benzinu je zřejmý, výhody dieselů pomíjejí. Nové benzinové motory jsou často obdobně úsporné a cena nafty jde v poslední době výrazně nahoru,“ dodává Vorlík, podle nějž se diesely vytrácejí i z trhu nových automobilů.