Levnější proud pro vlaky? ERÚ se bojí laviny dalších výjimek
Energetický regulační úřad (ERÚ) má obavy, že případná výjimka či sleva za poplatky za obnovitelné zdroje pro železniční dopravce spustí lavinu dalších
Energetický regulační úřad (ERÚ) má obavy, že případná výjimka či sleva za poplatky za obnovitelné zdroje pro železniční dopravce spustí lavinu dalších žádostí o výjimky. I proto se zatím k návrhu nákladních železničních dopravců staví spíše odmítavě.
„Nezdá se nám to systémové. Mohou se poté ozvat vlekaři, nemocnice, dětské domovy. Spustilo by to lavinu problematických výjimek,“ řekl na jednání hospodářského výboru člen rady ERÚ Vratislav Košťál.
Poslanci ve čtvrtek poprvé řešili návrh sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz podpořený ministerstvem dopravy, aby jim stát ulevil ve výši poplatků za obnovitelné zdroje, podobně jako v Německu. „Železniční doprava je tímto poplatkem zatížena, přitom je to ekologická doprava, kterou chceme podporovat,“ říká předseda hospodářského výboru Martin Kolovratník.
Dopravci a ERÚ se ale rozchází v tom, o jak velké peníze jde. ŽESNAD.cz spočítal, že jde o 598 milionů korun ročně na železnici, dalších 160 milionů u dopravních podniků. ERÚ přišel s dvojnásobnou sumou. Na jednání poslanců upozornil tento týden jako první server Zdopravy.cz.
Stávající legislativa neumožňuje, aby se ještě více zvýšil poplatek za obnovitelné zdroje všem, výpadek v příjmech by tak musel platit nejspíše stát ze svého rozpočtu.
Náměstkyně ministra průmyslu a obchodu Lenka Kovačovská také upozornila na problém, že výjimka by se musela notifikovat v Evropské komisi, což je záležitost několika let „Bereme to jako začátek debaty na toto téma. Poplatek nás znevýhodňuje oproti silniční dopravě,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.