V Liberci přibude dalších 15 stanovišť sdílených kol, vyžádala si je veřejnost
Město bude reagovat na zahájení výuky na univerzitě.
Pro sdílená kola v Liberci přibude v září dalších 15 stanovišť. Pro 150 bicyklů je teď v krajském městě 40 míst, jejich počet by se tak měl zvýšit na 55. Další místa město přidává na základě požadavků veřejnosti, řekl ČTK náměstek primátora Adam Lenert (ANO). Sdílená kola v Liberci provozuje firma nextbike, zatím si kolo ve stotisícovém Liberci půjčí denně v průměru kolem stovky lidí, zájem o ně ale roste.
„Budeme reagovat na příchod studentů do města, abychom nastavili dojížďku třeba na vysokou školu do Harcova. Počet kol zůstane stejný,“ doplnil Lenert. Žádná stanoviště podle něj město rušit neplánuje. Na místa, u kterých předpokládají, že o ně mimo letní měsíce nebude takový zájem, ale nebudou primárně kola dodávat. „Může se stát, že tam někdo dojede, ale nebudou tam ta kola primárně připravená,“ dodal Lenert.
Zájem o sdílená kola v Liberci podle jednatele společnosti nextbike Tomáše Karpova roste. Za měsíc si jich lidé vypůjčili přes 2 000. V červenci, kdy Liberec začal službu nabízet, podle Karpova ale výpůjčky celorepublikově klesly o 20 až 30 procent kvůli dovoleným. „Nejlepší měsíce na start jsou květen a červen, kdy jsou ve městě studenti. Já doufám, že teď ve druhé polovině srpna a začátkem září se to pořádně nastartuje,“ uvedl Karpov. Očekává, že by se mohl počet výpůjček zdvojnásobit.
Nejvíce lidí jezdí od radnice a zoo
Nejčastěji si lidé půjčují kola před libereckou radnicí a u zoologické zahrady, a mezi těmito dvěma místy se také podle Lenerta lidé nejvíc pohybují. Město přijde letos služba téměř na milion korun, ze své kasy zaplatí 480 000 korun a půl milionu žádá z nového dotačního programu Libereckého kraje. Ve městě jsou k dispozici také elektrokoloběžky společnosti Bolt, a někteří lidé si stěžují, že je jejich uživatelé odkládají na nevhodných místech. Na jejich provoz Liberec nepřispívá.
Pomocí sdílených kol chce radnice získat informace o mobilitě občanů a podklady pro chystanou vyhlášku. „Měla by určovat, kde bude možné odstavovat kola a koloběžky, samozřejmě zaparkovat a odjet bude v pořádku, ale chceme vyčistit to, že přes noc leží (kola a koloběžky) ve veřejném prostoru. Prostě, aby to mělo svůj řád,„ dodal Lenert.
Sdílená kola jsou i v sousedním Jablonci nad Nisou. Tam nedávno přibylo šest stanovišť, na stovku kol jich tak mají 30. V Jablonci je o kola podle Karpova větší zájem než v Liberci, předpokládá ale, že důvodem je vhodnější datum spuštění projektu. O sdílených kolech uvažovali původně také například v Turnově a Novém Boru, od záměru ale nakonec ustoupili. V anketě se ukázalo, že o ně mezi lidmi není zájem.