Křižovatky v Plzni řídí nově kamery a chytrá ústředna. Průjezd zrychlí až o 25 procent
Součástí softwarového řešení jsou také antikolizní nebo Crash Call systémy.
K současné dopravní ústředně pořídila Správa informačních technologií města nový centrální prvek, který rozšiřuje komunikaci mezi vozidly a semafory. Automobil s podporou těchto technologií pak řidiče upozorní informační zprávou například na blížící se vozidlo IZS nebo práce na silnici a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou.
Podle města jde o jedno z prvních prostředí vybavené 5G technologiemi pro rozvoj a testování autonomní mobility.
„Pokud dnes chceme hovořit o dobré průjezdnosti města, nestačí jen rozvíjet silniční síť, ale je třeba investovat i do chytrých technologií,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Systém dokáže podle radního Daniela Kůse provést videodetekci v definovaných zónách, ovládat tramvajové výhybky, varovat řidiče ‚chytrých‘ automobilů před jízdou na červenou, dopravní nehodou, hustým provozem, a upozornit je na vůz MHD v zastávce.
Součástí softwarového řešení jsou také antikolizní nebo Crash Call systémy. „Právě vybavením současné dopravní infrastruktury o nové servery a 5G technologie vznikla v Plzni živá laboratoř, která umožňuje aktérům v automobilovém průmyslu rozvíjet a testovat nová řešení pro autonomní mobilitu,“ popsal Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.
C-ITS systémy město instalovalo na sedmi místech v lokalitě Bory (od křižovatky ulic Mánesova/Klatovská třída po tramvajovou zastávku Univerzita) a do celkem 10 vozidel (do pěti vozidel dopravního podniku, tří vozidel hasičů, jednoho vozu záchranky a jednoho vozidla správy informačních technologií).
Změnu kromě řidičů zaznamenají i chodci a cyklisté, protože instalovaná zařízení dokáží lépe identifikovat jednostopá vozidla nebo prodloužit zelenou fázi na přechodu pro pomalejší chodce.
Senzory dokáží také klasifikovat vozidla a sbírat dopravní a jiná data, která Plzeň využije pro dopravní model města nebo digitální dvojče. Podobná technologie byla loni zavedena v křižovatkách na Lochotíně, záměrem města je za využití dotací v budoucnu chytré technologie umístit i do středu Plzně a oba úseky propojit.
Výsledkem má být až 25% zkrácení cestovních dob po městě, což má zároveň pozitivní vliv na životní prostředí.