Jedny z nejhorších rychlíků čeká proměna. ČD nasadí do Děčína lepší vagóny
Rychlíky mezi Prahou a Děčínem, dosud složené téměř výhradně z východoněmeckých vozů často ještě s koženkovými potahy a osmi místy
Rychlíky mezi Prahou a Děčínem, dosud složené téměř výhradně z východoněmeckých vozů často ještě s koženkovými potahy a osmi místy v jednom kupé druhé třídy, čeká od prosince zásadní proměna.
Podle návrhu jízdního řádu budou České dráhy na více než polovinu rychlíků na této trase nasazovat vlaky složené z modernizovaných vozů, které mají například klimatizaci, zásuvky na dobíjení, wi-fi nebo dětské kino. Z dvanácti párů denně jezdících ve všední den bude s novějšími soupravami jezdit celkem sedm párů vlaků.
Zatímco pro rychlé spojení s Prahou mohou obyvatelé Ústí nad Labem či Děčína využívat vlaky EuroCity či rychlíky vyšší kvality, zastávkové rychlíky Praha – Děčín jsou dosud jedinou možností, jak se dostat rychle do Prahy například z Lovosicka či Roudnicka.
České dráhy na trasu nasazují dosud jedny z nejhorších vozů, které mají ve flotile. Zatímco u většiny rychlíků došlo v posledních letech k výraznému zlepšení vozového parku, u děčínských rychlíků se zastavil čas.
Letos překvapivě v jízdním řádu přišly s návrhem na výrazné zlepšení, které přitom nemá stát ministerstvo dopravy ani korunu navíc. Dopravce odkládal dlouho investice do lepších vozů na této trase kvůli tomu, že se rychlíky měly soutěžit a ČD hrozilo, že o provoz vlaků přijde. Zatím se ale zdá, že i po roce 2019 provoz těchto vlaků zůstane v rukou státního dopravce. Stát loni doplácel Českým drahám na provoz těchto rychlíků 125 milionů korun.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že s novým jízdním řádem dojde k nasazení lepší vozů u části rychlíků. „Půjde o kombinaci různých vagónů, obecně o modernější klimatizované vozy,“ řekl Štáhlavský. Nově mají být zařazeny například modernizované vozy řady Bmz po rakouských drahách nebo velkoprostorové vozy s klimatizací. Velkoprostorové uspořádání (bez kupé) bude na rychlících ve všední den novinkou, cestující ho na této trase znají jen z víkendů, kdy místo starých vagónů jezdí elektrické jednotky CityElefant.
Podle Šťáhlavského by mělo dojít ke zlepšení i u spojů, na kterých budou nasazovány stále východoněmecké vozy. Na rozdíl od současnosti by mělo jít vždy o vagóny po takzvané revitalizaci, tedy například s textilním čalouněním a vylepšeným WC.