Konec omezení. Nový dálniční obchvat Frýdku-Místku bude od příštího týdně plně průjezdný
Otevření zpozdily sanace svahu.
První část obchvatu byla letos kvůli opravám reklamovaných závad dokonce na čas uzavřena. „Opravy na první etapě jsou dokončeny, tam už se jezdí zase ve čtyřproudém uspořádání. Co se týče druhé etapy, tak jsme bohužel i v letošním roce stále ještě museli ten sesuv dále sanovat,“ řekl Mátl.
Ukázalo se podle něj, že původní kotvení svahu nebylo dostačující. „Opět nás příroda trošku překvapila. Zaznamenali jsme tam v rámci geotechnického monitoringu určitě drobné pohyby, takže jsme si nebyli úplně jistí tím, zdali jsme schopni bez dalšího dokotvení svahu pustit provoz, aby to bylo absolutně bezpečné,“ řekl Mátl.
V květnu a červnu proto stavbaři ještě pracovali na kotvení svahu. „V současné chvíli už všechny výsledky ukazují, že je naprosto stabilní, nedochází tam k žádným pohybům, to znamená, dálnici jsme mohli v klidu dokončit a příští týden v pondělí 24. spustíme už standardní dálniční provoz ve čtyřproudém uspořádání,“ řekl ředitel.
Obchvat Frýdku-Místku se stavěl na dvě etapy. První část, jejíž součástí je i napojení dálnice D56 od Ostravy, se začala stavět v květnu 2018 a jezdit se po ní začalo loni v červnu. Celý obchvat je v provozu od konce loňského roku, v některých úsecích ale zatím v polovičním profilu, čili se tam jezdí po polovině silnice v jednom pruhu každým směrem.
Kompletní dokončení obchvatu Třince bude v srpnu
Cena stavby obou etap 8,5 kilometru dlouhého obchvatu má být zhruba čtyři miliardy korun. Frýdek-Místek na obchvat, který uleví přetížené dopravě ve městě, čekal desítky let. Stavbu provázely problémy po celou dobu. Loni například některé její části na čas přišly o stavební povolení, když soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země.
Kupka řekl, že plné dokončení stavby bude pro okolí znamenat velkou úlevu. „Už tím, že se v polovičním profilu otevřela minulý rok, ulevila občanům ve Frýdku-Místku. Zároveň se zkapacitněním plným profilem to bude znamenat zlepšení všech parametrů dopravních i bezpečnostních,“ řekl ministr.
Dálnice a čtyřproudé komunikace jsou podle něj obecně nejbezpečnější dopravní infrastrukturou. „Čím více jich budeme mít, tím bezpečněji bude v české silniční dopravě. A samozřejmě platí, že tady každá taková stavba znamená významné posílení ekonomiky a dostaví se to nepochybně i v případě Frýdku-Místku pro zjednodušení a zkapacitnění dopravy,“ řekl Kupka.
Připomněl, že v Moravskoslezském kraji se nyní dokončuje i další významná dopravní stavba na obchvatu Třince. „Chceme v srpnu otevřít v plném profilu spojení Třanovice – Nebory. Znamená to další významný posun obecně ve zlepšení dopravní infrastruktury v Moravskoslezském kraji,“ řekl ministr.