Letní výlety po nových cyklostezkách. Podívejte se, které doporučují koordinátoři
Deník Zdopravy.cz přináší přehled tipů na bezpečné cyklostezky.
Výčet obsahuje především stezky vybudované v posledních letech, ale i starší hlavní trasy. „Všechny krajské cyklokoordinátory jsme požádali o vytipování bezpečných cest pro prázdninové výlety na kolech,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.
Detailní informace o cyklostezkách můžete nalézt na webu CityChangers, což je platforma usilující o zlepšení situace v dopravě a jejím plánovaní. Zformovala se z členů spolku Partnerství pro městskou mobilitu.
„Dnes je možné strávit celou dovolenou v Česku na bezpečných cyklostezkách a naše kvalita stezek se rovná těm ve světě. Máme mnoho krásných míst, která stojí za to objevit, a díky investicím se stáváme lákavým cílem i pro zahraniční turisty,“ doplnil k tématu náměstek ministerstva pro místní rozvoj Radim Sršeň.
- Tip 1: Labská stezka v Ústeckém kraji
- Tip 2: Nové Mlýny v Jihomoravském kraji
- Tip 3: Orlické cyklo- a inline království
- Tip 4: Vejprnická stezka v Plzeňském kraji
- Tip 5: Do ZOO Zlín po cyklostezce (Otrokovice – Zlín)
- Tip 6: Cyklostezka Bečva
- Tip 7: Cyklostezka Do Prahy na kole
- Tip 8: Nové stezky na Olomoucku
- Tip 9: Greenway Jizera
- Tip 10: Cyklostezka Ohře
Tip 1: Labská stezka v Ústeckém kraji
Ústecký kraj během 10 let dokončil úseky Labské stezky. Práci zakončily tři poslední úseky, které byly otevřené během jednoho roku (Třeboutice – Nučnice, Račice – Hněvice a Dobříň – Račice). Naprostá většina trasy je nyní v režimu cyklostezky a bezpečně se tak dá ujet 96 km od Hněvic až na hranice s Německem.
Jak uvádí platforma CityChangers, Labská stezka je jako dálková cyklotrasa součástí evropských cyklotras EuroVelo 4 a EuroVelo 7. Od svého začátku ve Špindlerově Mlýně až do německého města Cuxhaven u ústí Labe do Severního moře měří téměř 1 300 kilometrů. V Česku je stezka dlouhá asi 370 km a je označována jako cyklotrasa č. 2. Z Ústeckého kraje pokračuje dále do Německa, kde je má název Elberadweg. Více informací o Labské stezce na území Česka, včetně náročnosti jednotlivých úseků a možností veřejné dopravy, najdete i v letáčku ministerstva pro místní rozvoj.
Tip 2: Nové Mlýny v Jihomoravském kraji
Nová stezka pro pěší a cyklisty propojuje stávající cyklotrasy na severní a jižní straně nádrží vodního díla Nové Mlýny jižně od obce Pasohlávky. Její stavba zajistila také bezpečné spojení s cyklotrasou EuroVelo 9 od Brna na Mikulov s napojením na Lednicko-valtický areál.
Tři a půl metru široká obousměrná cyklostezka je vedena na novém přísypu hráze s oddělením od silnice I/52 pomocí svodidla. Protože silnice protíná významné teritorium vydry a vyskytují se zde i další zvířata jako bobři, nutrie, ježci a ptáci, při stavbě cyklostezky bylo pamatováno na tři suché propustky, které zvířatům umožňují projít bezpečně z jedné nádrže na druhou. „Toto řešení není neznámé. Avšak unikátní je navedení zvířat k těmto propustkům pomocí 90 centimetrů vysoké migrační bariéry, která vede podél cyklostezky,“ uvádí CityChangers.
Po novém úseku se můžete projet třeba při vyjížďce kolem dolní a střední novomlýnské nádrže. Z Pavlova vyjedete po cyklostezce 5043, Mikulovské stezce, do obce Nové Mlýny, kde odbočíte na hráz, kterou po červené turistické značce přejedete. Napojíte se na cyklostezku 5066 do Šakvic, odkud po stezce SA2 dojedete do Strachotína, kde se napojíte na Moravskou vinnou stezku. Po třech kilometrech odbočíte na Mikulovskou stezku a dojedete k soutoku Jihlavy a Svratky. Projedete po naučné stezce Věstonická nádrž a na jejím konci odbočíte na hráz mezi horní a střední nádrží, kterou projedete po nové stavbě. Na jejím konci se znovu napojíte na naučnou stezku, která vás přivede do Dolních Věstonic. Odtud se po Mikulovské stezce vrátíte do Pavlova. Jedná se o nenáročný výlet rovinatou krajinou převážně po asfaltovém povrchu, okruh je dlouhý necelých 35 kilometrů.
Tip 3: Orlické cyklo- a inline království
Jedinečná síť cyklistických a inline stezek funguje už více než 15 let a stále se rozšiřuje. Z Ústí nad Orlicí se rozbíhají desítky kilometrů stezek do různých směrů. Jedna trasa vede přes Letohrad až do Žamberka, druhá směřuje do České Třebové a třetí vede přes městečko Brandýs nad Orlicí a Choceň až do Vysokého Mýta. Po páteřní cyklotrase 18 můžete ujet 104 kilometrů z Českých Petrovic u hranic s Polskem až do Hlinska.
Nový asfaltový povrch má úsek Klopoty – Kerhartice. Oficiálně byl zpřístupněn 1. července. Tato úprava byla součástí modernizace železničního koridoru v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí.
Tip 4: Vejprnická stezka v Plzeňském kraji
Nový kabát má i úsek dálkové cyklotrasy č. 9, která vede z Chebu do Brna. Díky financím z Evropské unie z programu IROP bude možné bezpečně překonat část cesty mezi městem Plzeň a vesnicí Vejprnice v délce bezmála 10 km. Součástí nového úseku na východ od Plzně je i „pumptrack“, kde mohou cyklisté v rámci výletu otestovat svoje technické dovednosti jízdy na kole.
Tip 5: Do ZOO Zlín po cyklostezce (Otrokovice – Zlín)
Stezka z Otrokovic, která vede malebným údolím řeky Dřevnice, vás zavede do centra Zlína. S malým přerušením pak lze pokračovat až do ZOO Zlín-Lešná. Celá trasa má kolem 20 km.
Tento úsek je součástí Moravské stezky, cyklistické trasy, která vede z Mikulovic na polských hranicích do Břeclavi a měří asi 300 kilometrů. Na jejím začátku projedete horskými oblastmi Jeseníků, potom podél řeky Moravy až do Olomouce. Stezka dále pokračuje do Kroměříže a podél Baťova kanálu do Lednicko-valtického areálu. Doporučuje se rozdělit si trasu na šest etap, podrobnosti o nich najdete na webu Moravské stezky.
Tip 6: Cyklostezka Bečva
Cyklotrasa o celkové délce 152,6 km je dnes už v naprosté většině v bezpečnějším režimu cyklostezky. Rozdělena je do třech etap: Rožnovská Bečva, Vsetínská Bečva a Bečva. Etapa Rožnovská Bečva vede z Horní Bečvy do Valašského Meziříčí, délka úseku je 30,8 kilometru. Etapa Vsetínská Bečva vede z Velkých Karlovic do Valašského Meziříčí a měří 56,8 kilometru. Etapa Bečva o délce 65 kilometrů vede z Valašského Meziříčí do Lobodic, obce nedaleko soutoku Bečvy a Moravy.
Letos v červnu z Cyklostezky Bečva zmizel jeden z posledních nebezpečných úseků, a to mezi městem Hranice a obcí Ústí. Nová cyklolávka přes Bečvu a nová cyklostezka o délce 2,7 km překonají část trasy, kterou museli lidé na kolech doposud objíždět oklikou přes Teplice nad Bečvou se značným výškovým převýšením a pak jet po frekventované a nebezpečné silnici II/439. Stezka je vhodná pro rodiny s dětmi, velká část se doporučuje i na jízdu na kolečkových bruslích (například úsek z Přerova až do Hranic – 26 km).
Tip 7: Cyklostezka Do Prahy na kole
Cyklostezka „Do Prahy na kole“ s celkovou délkou necelých 14 km kopíruje svým vedením příměstskou železnici. Na cestě z Mnichovic přes Všestary, Strančice, Světice, Říčany až do městské části Praha-Kolovraty čeká na návštěvníky řada zastavení s herními prvky pro děti, altány, hřišti i místy k občerstvení. Zároveň je to rychlá, a především bezpečná alternativa k ranní jízdě autem do Prahy. Cyklisté mohou navíc kdykoli nasednout na příměstský vlak, který je zaveze až na hlavní nádraží v Praze.
„Před výstavbou této cyklostezky měli cyklisté volbu jet po silnici s velmi hustým provozem, nebo najet o mnoho kilometrů více po lesních či polních cestách. Nyní mají cyklisté i pěší k dispozici bezpečnou trasu mimo frekventované krajské silnice. Asfaltová cyklostezka je na většině trasy široká tři metry bez středové dělící čáry či vyznačení směru jízdy. Určená je pro smíšený provoz a sdílejí ji chodci, cyklisté i bruslaři,“ uvádí CityChangers.
Tip 8: Nové stezky na Olomoucku
„V roce 2016 existovalo v Olomouckém kraji na 300 kilometrů cyklistických komunikací a dnes je jich přes 480 km,“ uvádí web CityChangers. Díky nově postaveným stezkám vznikl bezpečný cyklistický okruh v délce přes 60 kilometrů na trase Olomouc – Šternberk – Uničov – Litovel – Olomouc. Téměř dvacet kilometrů trasy vede Chráněnou krajinnou oblastí Litovelské Pomoraví.
Od loňského roku spojuje nová cyklostezka města Litovel a Uničov. V obci Červenka, kde cyklostezka kříží koridorovou trať Česká Třebová – Přerov, byl pro cyklisty vyražen tunel. Stavbaři použili unikátní metodu, kdy téměř 18 metrů dlouhé betonové těleso tunelu protlačili náspem. Byla to jediná možnost, při které mohl být na trati zachován plný provoz.
„Investice si vyžádala celkem 32 milionů korun, kraj přispěl bezmála třemi miliony. Většinu investice pokryly peníze z EU,“ uvádí hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek, který je sám nadšeným cyklistou.
Tip 9: Greenway Jizera
Z páteřní cyklotrasy Greenway Jizera stojí za pozornost především úsek Malá Skála – Turnov. Na Malé Skále řeka vstupuje do pískovců české křídové pánve. Přímo od řeky se tyčí skalní stěna Pantheonu (Vranov), na levém břehu oproti maloskalské Drábovně jsou vidět Suché skály. Dále leží oblast Sokola, skalního bludiště Chléviště – Kalich. Jizera u Rakous naposledy odklání svůj tok dvěma mocnými oblouky a pod Betlémskými a Klokočskými skalami se blíží k Turnovu s jeho otevřenější nivou.
Celá trasa od Jizerky po soutok s Labem v obci Lázně Toušeň měří 158 km. Oficiální průvodce Greenway Jizera uvádí, že ji lze na kole projet za tři dny. Včetně devatenáctikilometrové cesty od soutoku do Prahy je cesta rozdělena do deseti úseků. Cyklotrasa Greenway Jizera je v celé délce vyznačena jako nadregionální dálková cyklotrasa č. 17.
Tip 10: Cyklostezka Ohře
Cyklostezka Ohře patří podle podle cyklokoordinátorů k našim nejkrásnějším říčním cyklotrasám. Na českém území začíná cyklostezka Ohře na hranicích s Německem u obce Slapany. Stezka značená číslem 6 vede přes Cheb, Karlovy Vary, Kadaň, Žatec a Louny až do Litoměřic. Její celková délka je 227 kilometrů a web stezky ji rozděluje na pět etap.
Většina trasy je asfaltová, ale je třeba počítat i s polními nebo lesními cestami a kamenitým povrchem. Zcela bezpečný je úsek mezi Chebem a Karlovými Vary, kde pojedete 45 kilometrů prakticky jen po cyklostezkách.
Zajímavou částí trasy je místní cyklostezka v Klášterci nad Ohří, umístěná do zeleného pásu podél Kláštereckého potoka. „Celková délka cyklostezky činí téměř 1 600 metrů, stezka je vybavena zábradlím, odvodněním, veřejným osvětlením a v místech překonávání místní komunikace i nasvícením přechodů a přejezdů,“ uvádí web CityChangers.
Čtyři z těchto nových projektů byly přihlášeny do soutěže o Cenu Víta Brandy 2022. Jejím cílem je ocenit dobré změny ve veřejném prostoru, které vedou k rozvoji komunitního života a podpoře zdravého životního stylu. Soutěž pořádá spolek Partnerství pro městskou mobilitu a přihlášené projekty vyhodnocuje nezávislá porota. Více o soutěži zde.