České dráhy uhájily provoz spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů, budou levnější než dosud
V tendru porazily Arrivu, kontrakt je na patnáct let.
České dráhy budou od prosince letošního roku dalších patnáct let zajišťovat provoz spěšných vlaků na lince Plzeň – Karlovy Vary. V soutěži nabídly cenu 137,27 Kč za každý vlakokilometr, což je o několik desítek haléřů (40 haléřů) méně, než jezdí na stejné lince pro Plzeňský a Karlovarský kraj dosud.
V tendru porazily Arrivu s cenou 163,5 Kč za kilometr. Výběr Českých drah dnes schválili radní, potvrdil deníku Zdopravy.cz náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Běží ještě lhůta na odvolání. Jde o jednu z nejnižších cen za provoz elektrických vlaků v zemi. Plzeňský kraj jako jeden z mála soutěží prakticky všechny výkony na regionální dopravu.
Vítězství Českých drah je zajímavé z více ohledů. Nastalo jen pár týdnů poté, co prohrály se stejnými jednotkami RegioPanter soutěž na výkony linky P1 Jih. V soutěži tehdy nabídly cenu 239 korun za kilometr, zatímco ve stávající smlouvě pro soubor P1 Jih jezdí za 178 korun. Arrivu, která nabídla 193 korun, tehdy státní dopravce kritizoval za podnákladové ceny. I když nelze porovnávat cenu za kilometr kvůli výrazně většímu kilometrickému oběhu spěšných vlaků než u osobních na P1 Jih, je zajímavou skutečností, že na rozdíl od předchozího tendru nyní ve srovnání se současnou cenou dopravce nabídl naopak nižší cenu, než za kterou jezdí dosud.
Další dvě jednotky od roku 2026
České dráhy na lince nechají jednotky RegioPanter 650.2, které byly pořízeny pro toto spojení s evropskou dotací. Podmínkou soutěže bylo, že v případě vítězství jiného dopravce je musí odprodat. Podle zadávací dokumentace má vítěz pořídit ještě další dvě jednotky pro období od prosincové změny jízdních řádů v roce 2026. Nemusejí být nové, ale nesmějí byt starší deseti let. Roční rozsah je 824 tisíc kilometrů.