Květen přinesl třetí letošní pokles mýtného. Dopravci uhradili 1,3 miliardy
Nejmenší provoz je během prvních tří hodin po půlnoci, do šesté hodiny ranní se ztrojnásobí.
Květen se stal po únoru a dubnu třetím měsícem letošního roku, ve kterém mýtný systém zaznamenal meziroční pokles výběru. Dopravci za použití zpoplatněných silnic a dálnic zaplatili 1,318 miliardy korun, což je meziročně o procento méně (loni v květnu výběr činil 1,33 mld. Kč). Podle společnosti CzechToll, která mýtný systém provozuje, se stejně jako do dubnového výsledku promítl i v květnu jeden chybějící pracovní den ve srovnání s rokem 2022.
„Přestože jsme v letošním roce zaznamenali již potřetí mírný pokles výběru mýtného, nelze dovozovat, že by se do výběrů mýtného začala propisovat zhoršená ekonomická situace v regionu. Pokud by měl letošní květen stejný počet pracovních dnů jako vloni, výběr mýtného by meziročně mírně rostl,“ uvedl Petr Chvátal, generální ředitel společnosti CzechToll.
Oproti loňsku nicméně dopravci letos platí na výrazně rozšířené zpoplatněné síti. Od loňského července se začalo platit mýtné na dalších 373 kilometrech silnic I. třídy, na podzim pak byly zpoplatněny nově otevřené obchvaty Olbramovic, Církvice a Chýnova a od letošního ledna se mýtné vybírá i na nově otevřeném úseku dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem.
To se promítá do růstu počtu mýtných transakcí, nikoliv už do celkové částky. Počet mýtných transakcí v květnu vzrostl o 3,6 procenta na 109 milionů.
Nejmenší provoz eviduje mýtný systém mezi půlnocí a třetí hodinnou ranní, kdy se během 60 minut pohybuje po zpoplatněných komunikacích v průměru 4 až 5 tisíc vozidel platících mýtné. Do čtvrté hodiny ranní se počet vozidel zdvojnásobí, mezi pátou a šestou zaeviduje systém během každé hodiny až 14 tisíc vozidel. Špičky dosahuje provoz mezi 7:00 a 14:00, kdy jsou mýtné transakce naúčtovány každou hodinu více než 20 tisícům vozidel.
Za celý loňský rok mýtné vyneslo rekordních 14,85 miliardy korun.