Děti Země: V souvislosti se stavbou D49 přeložilo ŘSD dva potoky bez povolení
Na tocích se podle ŘSD nyní nepracuje, běží stavební a územní řízení.
V souvislosti se stavbou dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku přistoupilo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) k přeložení dvou potoků bez platného stavebního povolení. V tiskové zprávě to dnes uvedl ekologický spolek Děti Země. Mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková dnes na dotaz ČTK uvedla, že na tyto objekty mimo hlavní trasu dálnice běží stavební a územní řízení. Ekologické spolky podmínky výstavby dálnice D49 kritizují dlouhodobě.
„Je absurdní, pokud stát začne v prosinci 2021 stavět dálnici D49 a k několika řádně povoleným objektům na hlavní trase si bez pravomocného stavebního povolení připojí ještě dvě přeložky vodních toků. ŘSD ČR asi netuší, co se na stavbě děje, ačkoliv tam má mít stavební dohled, který má kontrolovat, zda se staví podle platných stavebních povolení. Jde podle nás o závažné selhání státního investora,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
První takzvanou černou stavbou je podle Dětí Země přeložka Žeranovky, druhou přeložka Přílepského potoka. Stavební úřad v Holešově na Kroměřížsku podle Patrika na základě upozornění spolku Egeria z 13. února 2023 potvrdil, že dvě přeložky těchto potoků staví ŘSD jihovýchodně od Holešova bez povolení. „Stavební úřad proto 24. března 2023 zahájil řízení o jejich odstranění s možností do 30 dní požádat o vydání dodatečného povolení,“ uvedly Děti Země.
K přeložce Přílepského potoka a Žeranovky přistoupil podle ŘSD zhotovitel stavby již dříve. „Na nich byly MěÚ OŽP (městským úřadem, odborem životního prostředí) zastaveny práce,“ uvedla Trubelíková.
Na tocích se podle ŘSD nyní nepracuje. „Na tyto dílčí stavební objekty mimo hlavní trasu běží stavební a územní řízení,“ uvedla Trubelíková na dotaz ČTK, zdali ŘSD zažádalo o dodatečné stavební povolení přeložek obou potoků. Na nepovolenou přeložku Přílepského potoka před nedávnem upozornil Český rozhlas Zlín.
Předloni obnovená stavba dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem bude podle zástupců ŘSD pokračovat podle harmonogramu. Úsek je dlouhý 17,3 kilometru. Se zprovozněním dálnice počítá ŘSD koncem roku 2024. Stavbu dálnice D49 silničáři slavnostně zahajovali už v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.
Loni na jaře zamítl pražský městský soud žaloby ekologických spolků proti stavebnímu povolení na dálnici D49. Spolky však proti zamítnutí žaloby podaly kasační stížnost, kterou se zabývá Nejvyšší správní soud. Ve věci zatím nerozhodl.
Budovaný úsek D49 odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Staví jej sdružení firem Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr. Náklady mají podle ceny vzešlé ze soutěže činit 5,96 miliardy korun bez DPH. Kvůli změně technických předpisů a valorizaci však budou vyšší. Dálnice D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.