Stadler testuje ve Velimi jednotku Kiss pro Slovensko
Jednotky se na Slovensku dostanou do provozu ještě letos.
Na železničním okruhu Zkušebního centra Velim Výzkumného Ústavu Železničního začalo testování jednotky Stadler Kiss pro provoz na Slovensku. Čtyři jednotky si objednala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
O příjezdu jednotky informoval VUZ na svém twitterovém účtu. Testy by neměly trvat dlouho, po celé Evropě jezdí už stovky jednotek Kiss.
Šestivozové dvoupodlažní jednotky se vyrábějí v polském závodě Stadleru, pojmou 611 sedících cestujících. Mají nízkopodlažní přístup, jsou plně klimatizované. Nasazovány budou na tratě Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Kúty – Břeclav. Objevit se mají i na tratích z Trnavy do Galanty. Pokud se nestihne proměna uzlu v Žilině na střídavý proud, budou dočasně jezdit na trati z Palárikova přes Zvolen do Banské Bystrice.
Jednotky jsou konstruovány na rychlost 160 km/h. Budou vybaveny moderním informačním systémem, wifi, kamerovým systémem a automatickým počítáním cestujících. Zvládnou přepravit i patnáct jízdních kol. V 1. třídě bude 30 míst, ve 2. třídě 552. ZSSK za nové vozy zaplatí 76,95 milionu eur, většinu z evropské dotace.
Stadler v soutěži porazil Škodu Transportation. Stadler se dohodl na subdodávce u ŽOS Vrútky, podíl na zakázce je 4 %. Dodá radiostanice, informační systémy a zajistí schválení pro provoz na síti slovenské železnice.
Plán na čtyři dvoupodlažní jednotky už dříve kritizovalo slovenské ministerstvo financí. Podle materiálu je kapacita vlaků zejména pro přepravní špičku nedostatečná v porovnání s klasickými soupravami lokomotivy a osobních vozů.