Dodavatelům silničních staveb přidá Liberecký kraj kvůli inflaci 68 milionů korun
Kraj postup konzultoval i s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a ministerstvem pro místní rozvoj.
„Válka na Ukrajině zasáhla stavebnictví opravdu zásadně, takzvanou inflační doložkou jsou podpořeny stavby plánované na více než jeden rok, u kterých není snadno předvídatelná doba inflace. Naším cílem je především celý proces zjednodušit a spravedlivě firmy podpořit,“ doplnil Sviták. Kraj nebude podle něj plně hradit růst cen, s firmami se o zvýšené náklady podělí. Součástí nově uzavíraných víceletých smluv už budou podle hejtmanova náměstka inflační doložky, které v budoucnu případné vyplacení kompenzace zjednoduší.
Bez kompenzací zastavení staveb
Liberecký kraj realizoval loni silniční stavby bezmála za miliardu, velkou část peněz získal ze státních a evropských fondů. „Byli jsme loni i v situaci, kdy jsme mohli zvolit variantu, že kompenzovat náklady nebudeme, to by ale znamenalo zastavení desítek staveb, dlouhé jednání o tom, kolik práce tam bylo odvedeno a za kolik, a nové soutěže. Myslíme si, že by to bylo nakonec dramaticky dražší než dohoda, že budeme hledat nějaký způsob, jak zvýšené náklady rozdělit mezi dodavatele a nás,“ řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Kompenzace podle Půty zákon umožňuje, kraj postup konzultoval i s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a ministerstvem pro místní rozvoj. „Všechny položky v jednotlivých smlouvách, kterých se to bude týkat, musí být zdůvodněny tak, aby to obstálo při kontrole Centra regionálního rozvoje v případě evropských peněz, Státního fondu dopravní infrastruktury v případě národních dotací, a obecně orgánů, které kontrolují veřejné soutěže,“ dodal liberecký hejtman.
Ne ve všech případech bylo možné řešit růst nákladů kompenzací. To je případ třeba silnice z České Lípy na Dobranov, kde byla původně součástí projektu zhruba za 200 milionů korun rekonstrukce mostu. Nabídka původně počítala s cenou kolem 16 milionů korun, kvůli zdražení železa se ale nakonec zvýšila bezmála na dvojnásobek. Navazující silnice jsou hotové, kraj se s dodavatelem dohodl na ukončení smlouvy a na rekonstrukci mostu vypíše novou soutěž.