Airbus pokročil v testech nového A321XLR, ověřoval provoz ve velkých mrazech na severu Kanady
Nový typ letadla začne vozit cestující příští rok.
Výrobce letadel Airbus pokračuje v rozsáhlém testování svého nového letadla A321XLR. Úzkotrupý letoun na dlouhé lety zavítal v posledních dnech na sever Kanady, aby zde podstoupil zkoušky za extrémních mrazů. Ty jsou jednou z podmínek pro schválení letadla.
Během čtyř dnů absolvovalo letadlo několik startů na letišti Iqaluit. Lety jsou zaznamenány na Flightradar24.com. Šlo o testy s letadlem výrobního čísla MSN11058. V oblasti v té době bylo -33 stupňů. Testování v extrémních podmínkách je běžnou součástí schvalovacího procesu.
Certainly a #FrostyFriday as our #A321XLR returns to Toulouse from her week of extreme cold weather testing in Iqaluit, Canada 🍁
Thank you Instagrammer Blaine.Heffernan for these awesome pics! 🥶 pic.twitter.com/xcqhj7f2vM
— Airbus (@Airbus) February 24, 2023
Airbus při prezentaci svých hospodářských výsledků uvedl, že k zařazení do komerčního provozu dojde ve druhém čtvrtletí příštího roku. Loni v závěru roku se s letadlem vydal na více než třináctihodinový let. Airbus s novým letadlem vzlétl poprvé loni v červnu, stroj má za sebou již stovky hodin zkušebních letů. Letadlo by nikdy nemělo být v provozu třináct hodin s cestujícími, s doletem 8 704 kilometrů by neměl žádný let s tímto letadlem trvat déle než deset hodin.
Půjde o úzkotrupé letadlo s nejdelším doletem. Airbus chce s letadlem proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit úzkotrupé letadlo. Typicky jde o spojení Evropy a Severní Ameriky, model A321LR už zvládá přeletět ze západního pobřeží Evropy na východní pobřeží v Severní Americe bez mezipřistání a vznikají tak zcela nové linky. Airbus reaguje na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.
Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících. Airbus má na letadlo již přes 500 objednávek.