Výběr dopravců na deset let se táhne, Kraj Vysočina zvažuje i zrušení zakázky
Původní dlouhodobé smlouvy s provozovateli autobusů skončily předloni.
Kraj Vysočina nemůže uzavřít smlouvy s vybranými autobusovými dopravci kvůli rozhodnutí krajského soudu. Výběrové řízení na firmy, které budou zajišťovat autobusové spoje deset let, začalo přibližně před dvěma lety. Výběr podle kraje napadl subjekt, který se výběrového řízení neúčastnil (společnost SOR Libchavy). Kraj proti rozhodnutí soudu podal kasační stížnost. Zvažuje několik variant dalšího postupu, včetně zrušení zakázky a vypsání zakázky nové. Krajským zastupitelům to dnes řekl hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO).
Hejtman uvedl, že rozhodnutí krajského soudu Vysočina respektuje, ale nesouhlasí s ním, proto kraj podal kasační stížnost. „Zároveň, s ohledem na to, že kasační stížnosti v České republice mají nějakou dobu pro vyřízení, tak v tuto chvíli s našimi právními poradci zvažujeme několik variant a jednou z těch variant je i zrušení celé zakázky,“ řekl hejtman na dotaz opozičního zastupitele z hnutí ANO Martina Kukly.
Před zahájením výběrového řízení na autobusové dopravce zástupci kraje uvedli, že se zakázka skládá z osmi částí s celkovými předpokládanými náklady za desetileté období okolo devíti miliard korun. Původní dlouhodobé smlouvy s provozovateli autobusů skončily předloni. Kraj pak domluvil zajištění jím objednávaných regionálních spojů do té doby, než budou uzavřené nové dlouhodobé smlouvy.
Kukla uvedl, že náklady kraje jsou teď podstatně vyšší, než kdyby byla podepsaná smlouva s nově vybranými dopravci. To, že jsou ceny ze soutěže výhodnější než ty nynější, potvrdil také hejtman.
Nová zakázka na autobusové dopravce byla podle hejtmana z velké části připravená v minulém volebním období. „My jsme administrovali celý ten proces v tomto volebním období s tím, že jsme několikrát záležitost konzultovali s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl. Po napadení výběru dodavatele potvrdil postup kraje nejdříve Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a pak i jeho předseda.
Kraj podal kasační stížnost
Na rozhodnutí úřadu byly podané žaloby, které řešily tři senáty krajského soudu. V jednom případě podle Schreka senát rozhodl, že žaloba není oprávněná, ve druhém bylo předběžné opatření soudu zrušeno po doplnění informací. Třetí senát podle něj ale nakonec rozhodl o zákazu podpisu smlouvy s vybraným dodavatelem. „My v tuto chvíli, protože nesouhlasíme s takovým zásahem krajských soudů do veřejných zakázek, jsme podali kasační stížnost,“ řekl hejtman. Dodal, že podle informací, které má, podal kasační stížnost i ÚOHS.
U regionálních spojů, které kraj objednává, hradí dopravcům ztráty. Na prokazatelné ztráty veřejné linkové dopravy Vysočina v letošním rozpočtu počítá s částkou do 804 milionů Kč. Tyto autobusy by měly v kraji najezdit okolo 21,8 milionu kilometrů. Na provoz regionálních vlaků je kraj připravený tento rok dát do 494,5 milionu Kč. Regionální vlaky by měly na Vysočině najet 4,55 milionu kilometrů.