Rozkopaná D1 žene lidi do vlaků, počty cestujících stouply za rok o dvě třetiny

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhyLokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Doprava na dvou hlavních železničních trasách z Čech na Moravu zaznamenala loni mimořádně velký růst. Může za to zlepšená nabídka

Doprava na dvou hlavních železničních trasách z Čech na Moravu zaznamenala loni mimořádně velký růst. Může za to zlepšená nabídka železničních dopravců i časté kolony na D1.

Velký nárůst ukazuje Ročenka dopravy, kterou každoročně zveřejňuje ministerstvo dopravy. Podle ní počet cestujících ve vlacích mezi Prahou a Jihomoravským krajem stoupl na 1,077 milionu osob ve směru z Prahy, podobné číslo je z Brna. Meziroční nárůst je tak o 65, resp. 67 %.  Za poslední tři roky se počet cestujících ve vlacích mezi Prahou a Brnem zdvojnásobil. Letos přitom ještě lze očekávat další růst, výrazně rozšířil na této trase spojení RegioJet.

K nárůstu přispívá především nespolehlivost D1, ale také lepší nabídka vlakového spojení. České dráhy nasazují na trase railjety nebo soupravy moderních vozů kategorie EuroCity a jednotky InterPanter. Nástup konkurence navíc vedl ke zlevnění jízdného.

Výjezdy cestujících po železnici do regionů – Hl. m. Praha (tis. osob)   
               
  2010 2013 2014 2015 2016 2017 2016/2017
Středočeský kraj 5 862,00 6 908,00 14 065,00 14 175,00 14 331,30 14 451,70 0,8%
Jihočeský kraj 412 429 447 492,8 546,7 703,3 28,6%
Plzeňský kraj 336 412 445 511,3 558,7 637,7 14,1%
Karlovarský kraj 86 93 96 110,6 119,4 182,1 52,5%
Ústecký kraj 1 307,00 1 109,00 834 835,9 920 860,1 -6,5%
Liberecký kraj 68 73 69 69,5 71,8 80,7 12,4%
Královéhradecký kraj 280 355 377 381,1 396 470,3 18,8%
Pardubický kraj 725 921,7 925 988,6 1 037,50 1 270,30 22,4%
Kraj Vysočina 201 220 214 215,1 222,7 243,4 9,3%
Jihomoravský kraj 241 409 460 547,7 644,7 1 077,20 67,1%
Olomoucký kraj 417 734,3 847,9 961,9 1 063,50 1 398,90 31,5%
Zlínský kraj 173 175,2 205,5 248,8 296,6 427,7 44,2%
Moravskoslezský kraj 450 790,2 947,8 1 037,60 1 086,70 1 574,50 44,9%
Celkem výjezdy 10 558,00 12 629,40 19 933,20 20 575,90 21 295,50 23 377,80

Spojení mezi Prahou a Brnem je nejrychleji rostoucí ze všech na české železnici, strmý nárůst ale zaznamenávají počty cestujících na hlavním koridoru mezi Prahou a Moravskoslezským krajem. Meziročně počet cestujících narostl loni o 45 % a to i přesto, že zde nedošlo k žádnému zásadnějšímu rozšíření počtu spojů. Od roku 2011, kdy na trať vstoupila konkurence, narostl počet cestujících na více než trojnásobek. Podobně roste i počet cestujících na trase mezi Prahou a Olomouckým krajem. Velký růst zaznamenalo také spojení Prahy a Jihočeského kraje díky zavedení nových Jižní Expressů. Překvapením může být i navýšení počtu cestujících do Karlovarského kraje, které ale roste z velmi malé základny.

Výjezdy cestujících po železnici z regionů – Hl. m. Praha (tis. osob)
  2010 2013 2014 2015 2016 2017 2016/2017
Středočeský kraj 5 787,00 6 890,00 13 233,00 13 973,20 14 043,50 14 345,50 2,2%
Jihočeský kraj 393 400 419 461,4 520,2 758,5 45,8%
Plzeňský kraj 319 392 429 498,2 553,4 658,1 18,9%
Karlovarský kraj 80 89 99 112,3 122 188,7 54,7%
Ústecký kraj 1 089,00 937 793 806 949,7 901,6 -5,1%
Liberecký kraj 67 70 67 66,7 70,5 84,8 20,3%
Královéhradecký kraj 272 349 374 375,7 386,4 486,2 25,8%
Pardubický kraj 724 901,2 905 983,9 1 030,30 1 318,70 28,0%
Kraj Vysočina 198 213 210 209,9 217 261,1 20,3%
Jihomoravský kraj 237 406 458 542,9 654,7 1 081,20 65,1%
Olomoucký kraj 423 732,9 843,1 977,6 1 088,20 1 441,70 32,5%
Zlínský kraj 178 184,7 226,8 256 288,2 414,6 43,9%
Moravskoslezský kraj 452 798,8 923,6 1 035,70 1 117,10 1 577,10 41,2%
Celkem příjezdy 10 219,00 12 363,60 18 980,40 20 299,40 21 041,20 23 517,80

Česká železnice loni zaznamenala růst počtu cestujících celkem o 2,2 % na 183 milionů cestujících. Roste přitom hlavně dálková doprava a také regionální vlaky do velkých měst, hlavně do Prahy a Brna. Naopak cestujících ve vlacích v rámci krajů až na pár výjimek ubývá.

„Největší přírůstky sledujeme tam, kde jsme rozšířili služby, zavedli modernější a komfortnější soupravy a zkrátili cestovní časy. Sledujeme tak nárůsty počtu cestujících na různých linkách, a to i v případech přítomnosti konkurenceschopné alternativy,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jedinou dálkovou trasou mezi Prahou a kraji, kde pasažérská frekvence klesá, je podle statistik spojení do Ústeckého kraje. České dráhy to vysvětlují tím, že může jít o dopady dokončení dálnice D8 a horší pozici železniční dopravy při spojení Prahy a Podkrušnohoří. „Nicméně i na těchto relacích v letošním roce po nasazení modernějších souprav sledujeme oživení zájmu cestujících,“ řekl Štáhlavský.

Trasy mezi z Čech na Moravu patří počty cestujících mezi nejsilnější. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůj obecně platí, že ve vlacích převažují cestující ve směru z Moravy do Prahy. „V případě Brna je proud cestujících více vyváženější – i například na množství studentů, kteří dojíždějí studovat do Brna, nebo tímto směrem jezdí řada zaměstnanců na služební cesty. V Brně má svá zastoupení nebo sídla řada mezinárodních firem, sídlí zde také některé celostátní instituce – proto zde směřuje také více pracovních cest,“ dodal Ondrůj.

Tagy efekt rozkopané D1 počty cestujících Čechy - Morava Statistiky železnice
65 komentářů